Lover presis navigasjon uten GPS

Gyroer og akselerometre kan være svaret når GPS-dekningen forsvinner for deg.

Finske VTI Technologies kunngjorde i går at selskapet har utviklet en navigasjonsløsning for fotgjengere som skal fungere innendørs, samtidig som at den skal tilby nøyaktig informasjon om posisjonen.

Som kjent fungerer GPS-baserte navigasjonsløsninger gjerne dårlig innendørs, fordi signalene fra satellittene er for svake til å trenge gjennom hindringene. En GPS-mottaker bør helst ha fri sikt til minst fire GPS-satellitter for å kunne beregne en nøyaktig posisjon.

I områder med dårlig GPS-dekning kan teknologien Assisted GPS (A-GPS)være behjelpelig. Dette benyttes primært av GPS-utstyrte mobiltelefoner.

I tillegg til at løsningen gjerne gir raskere posisjonering etter oppstart, bidrar en server i systemet med supplerende data om satellittenes posisjon, data om brukerens posisjon hentet fra mobilnettets basestasjoner, supplerende data lastet ned fra nærliggende satellitter og betydelig regnekraft. Kombinert skal dette gjøre det mulig for en A-GPS-enhet å finne posisjonen selv om bare bruddstykker av dataene fra GPS-satellittene kan mottas av enheten direkte.

Innendørs vil selv A-GPS kunne svikte, i alle fall dersom GPS-dekningen er lik null. Mobilnettets basestasjon er ikke i stand til å gi annet enn en omtrentlig posisjonering.

Det er her VTIs nye løsning kommer inn. Løsningen skal demonstreres under CES-messen i januar og består av en enhet en fotgjenger kan ha på seg. Enheten sporer posisjonen, hastigheten og distansen fotgjengeren beveger seg ved hjelp av sensorer internt i enheten.

I detalj betyr dette at enheten er utstyrt med MEMS-teknologi (Micro-Electro-Mechanical Systems) som består av et svært energieffektivt akselerometer med tre akser. Det skal kun trekke 10 µA med strøm og dermed være egnet for batteridrevne enheter.

Data fra akselerometeret benyttes sammen med egenutviklede algoritmer til å beregnet forgjengerens hastighet og distanse. Dette sendes videre til en modul for kurs og posisjon som tar i bruk VTIs gyroteknologi, i tillegg til magnetisk sensorteknologi fra andre leverandører.

Dataene kan deretter sendes ved hjelp av en Bluetooth-radio til en datamaskin eller mobiltelefon som sporer personens bevegelser på et kart i sanntid.

- Sensorbasert navigasjon åpner opp for spennende, nye muligheter til å utfylle tradisjonell GPS-navigasjon i situasjoner hvor satellittdekning er utilgjengelig, eller hvor dekningen er så begrenset at den vil være unøyaktig. Du kan for eksempel utvide posisjonsbaserte tjenester inn i kjøpesentre, eller bruke det i tilknytning til sikkerhet eller i forbindelse med overvåkning av sportsprestasjoner, sier Sten Stockmann, markedsdirektør i VTI, i en pressemelding.

Det er ikke kjent når noen eventuelt vil tilby denne teknologien i produkter for sluttbrukere.

    Les også:

Til toppen