(Bilde: NextGenTel)

Lover rask fiksing av ruterproblem

– Alle berørte kunder vil bli varslet, sier Morten Ågnes i NextGenTel.

Informasjonsdirektør i NextGenTel, Morten Ågnes, svarte i ettermiddag på vår henvendelse angående ruterproblemet som digi.no har omtalt i flere saker i dag.

I en e-postmelding skriver Ågnes at problemstillingen som digi.no peker på, gjelder et svært lite antall av de omtalte ruterne.

– Problemet skyldes en spesiell versjon programvare, som forøvrig er faset ut, opplyser Ågnes.

– Vi har hatt et løp over noe tid for å oppgradere programvaren, et løp som er planlagt sluttført i denne uka, dvs innen i morgen fredag ettermiddag.

Videre skriver Ågnes at NextGenTel på grunn av oppslaget i digi.no har sett det nødvendig å varsle alle kunder som har ruter med gammel programvare, som ennå ikke er oppgradert.

– Kunden kan selv velge å gå inn på egen link på våre kundesider, og foreta oppgraderinger selv. Linken legges ut nå i ettermiddag, skriver Ågnes.

Morten Ågnes i NextGenTel
Morten Ågnes i NextGenTel Bilde: NextGenTel

Dersom kunden ikke gjør dette, vil programvaren uansett bli oppdatert automatisk i løpet av kort tid.

– Jeg vil for øvrig bemerke at NextGenTel tar slike sikkerhetsmessige problemstillinger alvorlig, og har derfor arbeidet aktivt med å løse det til beste for våre kunder. Det ligger i sakens natur at offentlig omtale av slike problemer i seg selv tiltrekker seg oppmerksomhet, og vi har derfor valgt å løse problemet fremfor å omtale det i det offentlige rom, avslutter Ågnes.

NextGenTel har ikke oppgitt noe nøyaktig tall for hvor mange kunder som må få oppdatert programvaren i ruteren, men både digi.nos testing og stikkprøver som digi.nos lesere har fortalt om, tyder på at det dreier seg om langt mer enn en håndfull. Problemet har vært kjent i alle fall siden oktober 2009, og i debattinnlegg til de tidligere artiklene om dette saken, fortelles det at problemet også eksisterer i modem fra Inteno som benyttes i forbindelse med fiberbasert bredbånd.

Det har dessuten blitt meldt at også Telenor-kunder kan være berørt av tilsvarende problemer, men informasjonssjef Anders Krokan forteller til digi.no at selskapet ikke benytter modem fra Inteno.

    Les også:

Til toppen