Grafen viser hvordan CPU-strømbruken faller når man aktiverer DX12. (Foto: Intel/Microsoft)

Lover stor gevinst med DirectX 12

Grafikkgrensesnittet bruker dramatisk mindre strøm.

Microsofts velkjente grensesnitt for grafikkprogrammering, DirectX, ble annonsert i ny versjon tidligere i 2014 - og vil tas i bruk mot slutten av 2015, selv om spillutviklerne får tilgang lenge før det.

Det er forsåvidt ikke noe nytt at grensesnittet lover merkbart forbedret spillytelse, og det skal ikke bare gjelde kraftige, dedikerte spill-PCer, men de aller fleste plattformer som kjører Windows, samt spillkonsollen Xbox One.

En av de store fordelene med versjon 12 av DirectX er at den avlaster datamaskinens prosessor i større grad enn noensinne. Tunge kalkulasjoner som fysikkprosessering og beregning av kollisjoner ble tradisjonelt gjort av CPUen, men nå vil de overføres til dedikerte grafikkbrikker.

På den nylige SIGGRAPH-konferansen i Los Angeles viste Microsoft frem hvor effektiv DX12 faktisk kan være.

Demonstrasjonen ble utviklet sammen med Intel og vist frem på en Surface Pro 3, med en Intel HD4400-grafikkbrikke. En Surface Pro 3 er en kapabel datamaskin, men ikke et spillfokusert produkt.

Poenget med demonstrasjonen var å vise at DirectX 12 bidrar til hele 50 prosent reduksjon i strømbruk i CPUen. Det betyr at ytelsen er like god, men brikken blir betydelig mer effektiv, og kan dermed holde seg kjøligere og vare lenger på batteri.

DirectX 12 fører også til bedre grafikkytelse når frameraten låses opp.
DirectX 12 fører også til bedre grafikkytelse når frameraten låses opp. Bilde: Intel/Microsoft

Demoen består av 50,000 asteroider som samtlige består av unike kombinasjoner av teksturer og andre parametre, og man kan bytte mellom DirectX 11 og 12 med et knappetrykk. Intel viste hvordan strømbruken øyeblikkelig reduseres når man bytter til DX12.

Det er også mulig å låse opp frameraten i demoen, slik at man kan teste om den faktiske ytelsen øker. Demoen hopper fra 19 bilder i sekundet under DX11 til 33 bilder i sekundet under DX12, uten å kreve mer kraft. Det blir opp til utviklere å vurdere hva som tjener deres produkter best.

Ifølge Microsoft stammer den økte strømeffektiviteten fra arkitekturen i DX12, som gir applikasjonene bedre tilgang til maskinvaren enn noensinne, og effektiviserer bruken av CPU.

Et viktig poeng er som sagt at alle enheter som kjører DX12 vil tjene på dette, ikke bare de dyreste spillmaskinene.

    Les også:

Til toppen