Løvetemmere erstatter selgere i Telenor

Vil Telenor bli en hipp bedrift? Eller er Telenor Bedrift bare desperat på jakt etter oppmerksomhet og nye medarbeidere?

Grunnene til at Telenor Bedrift i dag opptar store deler av Dagens Næringsliv med annonser hvor det søkes etter trollmenn, kaospiloter, misjonærer, løvetemmere, navigatører, oppfinnere og sjonglører, kan være flere. Kanskje er telegiganten så desperat på jakt etter nye medarbeidere at de må ty til alle midler, og være "skikkelig gærne" for å få nok oppmerksomhet.

En stillingsannonse som ellers ville forsvunnet i mengden, og som kanskje ikke ville virke utpreget spennende på unge og attraktive IT-hoder som heller vil starte et eget nettselskap enn å jobbe i en stor og tunggrodd helstatlig telebedrift, vekker nå deres interesse.

Man kan ikke unngå å legge merke til disse annonsene. Tenk deg selv; hva ville du sett på - en grå annonse fra Statsbygg som søker 1136 Drifstekniker, (ref. nr. 13/00) eller en blå annonse fra Telenor Bedrift som søker etter løvetemmere til kontraktsformidling i milliardklassen?

Telenor Bedrift bør passe seg så de ikke lover for mye. Jeg tolker annonsene dit hen at bedriften nå ønsker å fremstå som litt friskere og djervere, som et IT-selskap som snart skal på børs, og som vil være med på den hippe bølgen.

Et uhipt selskap som desperat prøver å bli hipt.

En annen ting er om Telenor Bedrift klarer å innfri de forventningene en søker til for eksempel en trollmann-stilling har til arbeidsmiljø og bedriftskultur.

Får de nyansatte lov til å være løvetemmere eller kaospiloter? Eller blir de selgere og prosjektledere?

Jeg kan ikke forutsi responsen Telenor vil få på disse stillingsannonsene, men de blir i hvert fall lagt merke til. Det ser jo ut som det er et sirkus som går ut med en ekspansiv rekrutteringskampanje. "Er du en litt for stor dverg, har vi sikkert bruk for deg også. Det er Askeladder vi trenger; ikke nødvendigvis de som kan noe, men de som vil noe."

Nå bør det vel nevnes at det er rekrutteringsfirmaet Mercuri Urval som har stått for annonsene, og sirkus eller ikke; selskapet bør iallefall få kreditt for den kreative utførelsen.

Til toppen