JUSS OG SAMFUNN

Luft under Winge(ne) for nettreiser

Svenske Ticket, som kjøpte norske Winge i fjor høst, starter sitt eget internasjonale reisebyrå kun på nettet. Innen to år er målet at byrået er ledende i Europa.

2. mai 2000 - 12:10
Ticket Travel Group ABRapid Travel Solutions
Dreamticket.com


Etter å ha testet ut tjenesten i England denne våren følger introduksjon i Tyskland før det satses i Sverige og Norge mot slutten av året. Reiser er et av områdene, ved siden av blant annet musikk og banktjenester, som kommer til å merke digitaliseringen og rasjonaliseringen mest i årene som kommer.

Ticket kjøpte i september i fjor først VIA Winge Ferieverden for så å sluke Sydenbutikken måneden etter. I oppkjøpet av Winge, som omsatte for 925 millioner årlig pluss 450 millioner fra franchisevirksomheten, avvikles franchisevirksomheten.

Sydenbutikken, som er bygd opp som et familieeid selskap gjennom ti år, sitter med ti butikker knyttet til store kjøpesentre i Norge og har en omsetning på 320 millioner kroner.

Nå omdøpes begge de norske virksomhetene til Ticket Reisebyråer med en beregnet omsetning på 1,3 milliarder kroner i år 2000.

Satsingen på reiser via online-virksomheten kommer imidlertid til å overskygge butikksalget for Tickets del.

- Innen noen år utgjør formodentlig vårt nye pan-europeiske e-reisebyrå en stor del av verdien på Ticket, saMagnus Wahlbäck, styreformann i Ticket under et presse- og analytikertreff tidligere i år.

- Den er en viktig del av vår europeiske ekspansjon. Vi kan nå etablere virksomhet i Storbritannia til en lav kostnad og har en ledergruppe med lang erfaring fra reisebransjen i Storbritannia, sa han.

I en pressemelding skriver de to samarbeidspartnerne Ticket og Rapid at 75 prosent av reisemarkedet i Europa for privatpersoner består av pakkereiser (hvoran 55 prosent er charterreiser). De mener at dagens tilbud på nettet er alt for lite funksjonelt med alle de store bannerannonsene og billige tilbud som virker forstyrrende for brukerne.

Innen to år skal selskapet være etablert i syv markeder og har som mål å bli det ledende online-byrået i Europa. Ticket oppgir selv tall på at salg av privatreiser over Internett i dag tilsvarer 1-2 prosent av markedet i Europa, et marked som estimeres til 450 milliarder kroner.

Innen tre år kan denne andelen være økt til ti prosent, og Dreamticket.com satser på å ta ti prosent av denne internettomsetningen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.