Lukket brev til informasjonssjefene

Vanlige lesere kan bla videre. Dette er et klagebrev til informasjonsfolk og PR-byråer.

Vi lever i et informasjonssamfunn som gir oss stadig flere kanaler for å nå hverandre. Elektronisk post, mobiltelefon og Internett generelt fører til en stadig høyere kommunikasjonstetthet - og ikke minst kommunikasjonshastighet.

Dette gir media og informasjonsfolk både nye muligheter og utfordringer. digitoday.no er barn av denne utviklingen - vi og svært mange andre publikasjoner serverer nyheter fortløpende på nettet uten noen deadline eller trykkestart.

Men de fleste av dere informasjonsfolk ser ikke ut til å ha tatt dette innover dere. At dette forvansker medias arbeidssituasjon er forsåvidt vårt problem, kan du jo si, men treg responstid gjør at dere mister mye av mulighetene dere har til å påvirke bildet som skapes om dere.

Også en informasjonssjef må sikkert skru av mobiltelefonen av og til, men det bør bare skje unntaksvis. Når man har en hel avdeling, bør en alltid ha telefonvakt i arbeidstiden selv om man sitter i fellesmøter. Det blir helt parodisk når du ringer till mobilkongen Nokia og får følgende beskjed av selskapets svenske informasjonssjef: "Informasjonsavdelingen er på seminar i dag og i morgen. Vennligst legg igjen beskjed, så ringer vi på torsdag".

Vi fikk nesten samme beskjed hos norske teleselskap i dag.

Enda verre er det når selskapene søker pressedekning selv. Men det nytter ikke å skrive sirlige pressemeldinger og bruke penger på informasjonsrådgivere når pressemeldingens påførte kontaktpersoner befinner seg i utlandet eller er på seminar...

Er dette akseptabelt i en bransje som snakker om millisekunder og selv selger løsninger for mobilitet, tilgjengelighet og sømløs integrasjon?

Og fremdeles er det noen som lurer på hvorfor vi har PR-byråer.

Til toppen