Lusefortjeneste på Microsofts musikkbutikk

Inntjeningen i musikkbutikken til MSNs portalsjef Helge Birkelund er nærmest ubetydelig.

Microsofts MSN Music har hatt en eksplosiv vekst siden musikkbutikken ble lansert 17. august i fjor. Tallet på brukere har vokst fra 200 000 til 500 000 per måned.

Til sammenligning er det registrert 1,8 millioner brukere på MSN.no og 1,5 millioner brukere på MSN Messenger.

Men foreløpig er musikkbutikken langt fra noen melkeku for Microsoft.

Av de 500 000 nordmenn som bruker MSN Music er det bare 10 prosent som betaler, framholdt sjefen for Microsofts musikkbutikk og portalsjef for MSN, Helge Birkelund under mandagens treff på Herregårdskroa for musikkbransjen.

    Les også:

Det koster åtte kroner å kjøpe et spor, men foreløpig er det bare lommerusk Microsoft sitter igjen med.

For hvert spor som faktisk blir solgt, antas det at MSN sitter igjen med under ti øre.

Birkelund vil ikke bekrefte dette beløpet til digi.no, men mandag innrømmet han på spørsmålet fra konferansier Arild Rønsen at inntjeningen kunne ligge et sted mellom 0 og 60 øre per spor.

En andel betalende brukere på ti prosent tilsier at det er 50 000 betalende brukere per måned. Kjøper hver bruker to spor blir omsetningen 800 000 kroner per måned, men fortjenesten til Microsoft bare 10 000 kroner.

Birkelund presiserer at Microsoft ikke har musikkbutikk nødvendigvis for å tjene penger, men for å kunne gi et bredere tilbud til sine brukere på MSN.

– Kjernetjenesten vår er fremdeles e-post, lynmeldinger og søk, men vi ønsker å gi tilleggstjenester som både musikk og reisekanal for å gjøre MSN attraktiv for våre brukere, forteller Birkelund.

Microsoft Music vil i tillegg måtte håndtere en ny utfordring for i Messenger-systemet har ikke Microsoft lagt inn noen begrensninger, for eksempel sperre mot å overføre MP3-filer.

Birkelund mener det er store prinsipielle forskjeller mellom Messenger og vanlig fildelingsprogram. Messenger lar ikke brukere dele ut filer globalt, man kan bare dele filer med sine kontakter, sier Birkelund til digi.no.

Fildelingsmuligheten i Messenger er først og fremst til for å kunne dele opplevelser, enten det er musikk, bilder og andre filer, mener Birkelund.

Til toppen