Lycos med ny norsk søkemotor

Tysk-amerikanske Lycos Europe skal etter flere forsinkelser nå etablere et eget norgeskontor og få fart på sin norske portal/søkemotor.

Lycos Europe, et datterselskap av amerikanske Lycos og den tyske mediegiganten Bertelsmann, kaster seg nå inn på det norske markedet. Mange norske brukere kjenner den amerikanske søketjenesten Lycos, blant annet gjennom samarbeidet med Fast og deres søkemotor for musikk og filer.

Men nå skal Lycos Europe lage en norsk versjon av denne søketjenesten. Egentlig er det snakk om gjenåpning, for www.lycos.no har vært åpen i over et års tid, men er nå stengt. Taster du derimot inn www.no.lycos.de får du opp en svært enkel versjon av Lycos, men i norsk språkdrakt. Alle de europeiske sidene drives nemlig fra en felles tysk server.

- Vi skal åpne et norsk kontor til høsten. Vi begynner med ansettelser nå, vi skal ha rundt 10 mennesker, både for å selge annonser og arbeide med samarbeidsavtaler, forteller sjef for Lycos Norden, Anna Bergstrand, til digi.no.

Dette er ikke første gang Lycos har hevdet at de skal lage en norsk portal. Allerede i november 1996 lovet Lycos en norsk side, noe som ble gjentatt i fjor våres av Richard Spinks, europeisk utviklingssjef hos Lycos-Bertelsmann. Men kort tid etterpå sluttet Spinks.
Les om tidligere løfter fra Lycos:
Kvasir får ny, sterk konkurrent
Lycos på norsk
- Ting har tatt lengre tid enn ventet. Men nå skal spanske Terramar kjøpe amerikanske Lycos, da blir det viktig for oss å bli sterkere i Europa, sier Bergstrand.


Målet er å lage en side ser ut som den tyske Lycos-siden gjør. På www.lycos.de finner du en side med alle de amerikanske mulighetene, inkludert søk etter musikk og filer. Siden viser også en omfattende lenkekatalog som minner om Yahoo.

- Vi har begynt jakten på norske aviser og andre publikasjoner som kan gi oss nyheter og innhold på forsiden, men vi har ennå ikke signert noen avtaler.

Hadde Lycos etablert seg i 1996, ville de hatt en sterk posisjon i Norge i dag, men nå er mange andre konkurrenter på vei inn samtidig som SOL og Kvasir ruster opp.

- Det blir dyrere å skape seg en posisjon i Norge nå, innrømmer Bergstrand. Men vi har et europeisk markedsføringsbudsjett på 1,5 milliarder kroner, forteller hun. Noe av dette skal vi bruke i Norge.

Til toppen