De to målebyråene og de to største nettstedene krangler om hvem som er størst på Internett. Media Metrix offentliggjorde i forrige uke statistikk som viser at Lycos er størst, men nå hevder konkurrenten Nielsen at Yahoo fremdeles leder, skriver avisen Financial Times.
Dette påvirker blant annet det norske IT-selskapet Fast Search & Transfer som samarbeider med Lycos. Lycos er også på vei inn i Norge for å opprette en norsk portal og en søkemotor som skal konkurrere med Kvasir. (Se egen sak i høyre marg)
I følge Nielsen var bare 33 prosent av alle amerikanske nettbrukere innom Lycos den siste uken, ikke 45 prosent som Media Metrix mener. Dette enorme spriket i målingene rammer ikke bare Yahoo og Lycos - både i USA og Norge sliter Internett-aktørene med å skaffe til veie sammenlignbare besøkstall.
Besøkstallene er alfa og omega for internett-steder fordi de danner grunnlaget for annonsesalg - og ikke minst verdsettelsen av selskapet. Da Media Metrix offentliggjorde at Lycos hadde mer besøk enn Yahoo i forrige uke spratt aksjekursen til Lycos opp 30 prosent, noe som tilsvarer 6 milliarder kroner.
Tallene fra Nielsen rammer også Lycos hardt fordi de påstår at brukerne i snitt bare oppholder seg på de forskjellige Lycos-sidene i 8 minutter, mens de på Yahoo bruker 28 minutter i snitt. Dette betyr at grovt regnet tjener Lycos bare en tredjedel av hva Yahoo tjener på et besøk.
Begge måleselskapene påpeker dessuten at tallene ikke er sammenlignbare - tallene for Lycos gjelder hele Lycos Network, inkludert Tripod, Angelfire, Wired Digitals nyhetstjeneste pluss Wired-søkene i HotBot. Yahoo derimot regner ikke sine GeoCities og Broadcast.com inn i statistikken.
Yahoo er dessuten overlegent størst hvis man måler antall oppslag, 225 millioner sidevisninger hver dag er fire ganger mer enn Lycos.