Lycos skreddersyr handleguider

Den amerikanske søkemotoren Lycos tilbyr en ny form for netthandel for å få nettlesere til å oppholde seg på Lycos-sidene lenger. Kjekk nyhet for kunder med beslutningsnevroser.

De nye "beslutningsguidene" skal hjelpe nettlesere til å foreta produktvalg innenfor områdene biler, skoler, videokamera, hunder, sykler, reiser og byer å bo i. Disse syv produktkategoriene er ifølge Lycos der det handles mest.

Ifølge Wired News bruker de nye Lycos-guidene programvare fra PersonaLogic, og brukeren må svare på diverse spørsmål for å bringe på det rene hva han egentlig er ute etter. Handlepreferansene må kartlegges.

En som skal kjøpe sykkel, blir eksempelvis spurt om hva slags sykkel han vil ha, hvor han vanligvis sykler, om han pleier å få vondt i ryggen når han sykler, hvor mye han er villig til å betale, og så videre.

Ønskede varer kan bli karakterisert som nødvendige eller "kjekke å ha". Etter at en personlig produktliste er laget, gjenstår det bare å sammenlikne, velge og vrake.

Tirsdag annonserte Lycos også at selskapet har fått patent på en velkjent og velbrukt teknologi hva angår søking og katalogisering av informasjon fra verdenseven, melder News Com. Dette gir selskapet eksklusive rettigheter til søkeverktøyet. Lycos har selv utviklet teknologien, som tar i bruk automatiske programroboter, eller "edderkopper" som spinner rundt på nettet og samler ønsket informasjon fra millioner av websider i hele verden.

Kursen på Lycos-aksjer steg med nesten syv prosent, og endte på 53,56 dollar, etter at tildelingen av søkepatentet ble kjent, melder Reuters. Ifølge Lycos' egne beregninger, bruker 15 millioner medlemmer hver måned selskapets søkeroboter til å finne frem på nettet, skriver Internetnews.

Til toppen