Lykkested for rabattjegere

En ny nettauksjon tilbyr bare nye varer. Men det er ikke det høyeste budet som vinner.

Et svensk oppstartselskap, Bidplayer, har lansert en norsk versjon av sin nettauksjon.

På nettsted tilbys bare nye varer. Det er ikke til høyeste budet som får tilslaget, men «det laveste unike budet».

Nettstedet forklarer dette begrepet med følgende bilde:

– Bud kan bare gis i hele kroner, forklarer Carl Bergholtz i Bidplayer til digi.no. – For hvert objekt som auksjoneres bort oppgis det et antall bud. Jo dyrere varen er, desto flere bud vil det kreves.

Et eksempel hentet fra auksjonene som kjøres i Norge for øyeblikket, viser at en MP3-mobil fra Sony Ericsson, med listepris 2499 kroner, har et maksimalt antall bud på 420. En reise til New York, verdt 10 000 kroner, er satt til maksimalt 1690 bud.

– Erfaringen fra den svenske tjenesten er at en budrunde kan ta alt fra et par timer til en dag. I dag kom vi i gang i forrige uke, og har ikke rukket å bortauksjonere noe ennå.

Budene leveres per SMS. Hvert bud koster 15 kroner. Mesteparten av denne utgiften går til teleoperatøren.

– Vi håper på å få til en ordning der vi kan leve av reklame, slik at de ikke blir så dyrt å levere et bud, sier Bergholtz.

Han håper på å kunne auksjonere bort et ganske bredt vareutvalg, blant annet vannscootere, beachbuggies og den slags, ikke bare reiser og elektroniske dingser.

Til toppen