BEDRIFTSTEKNOLOGI

Lyn og torden gir kø på feilmeldingen

Yndlingsværet til Telenor må være overskyet grått. For når godværet i juli og august setter inn, kommer også det stadig tilbakevendende fenomenet; kø på feilmeldingen.

Frode Eriksen
8. aug. 2001 - 08:24

"Har dere forsøkt å ringe 05000 og så velge feilmelding? Prøv det. ", skrev en leser til oss i tirsdag.

Vi gjør det og kommer til meldingen "det er lang ventetid på grunn av nye feil etter tordenvær på Østlandet".

Informasjonsdirektør i Telenor, Helge Qvigstad, sier at feilmeldingssituasjonen første halvår var som normalen, med mellom 26.000 og 39.000 feilmeldinger i måneden. - Det var uvanlig gunstig for oss, sammenlignet med tidligere.

Men i juli kom det både lyn og torden som rammet teleinstallasjoner i første rekke på det som Telenor kaller for indre Østland, det vil si Oppland og Hedmark. - 48.000 feilmeldinger kom det bare i juli. Og samtidig er det ferieavvikling, sier Qvigstad.

- Det er kalt inn ekstramannskap som skal ta unna feilene, og av de 48.000 feilmeldingene ble 30.000 reparert på et par dager. I verste fall må en vente i 7-10 dager og da spesielt i innlandsfylkene, selv om det også der varierer noe.

Per mandag 30. juli var status i Telenor 2.600 uavklarte feilmeldinger.

Telenor gjør unna så mye som mulig, blant annet ved hjelp av det en kaller superhelger, der en tar unna så mye feilretting som mulig.

- Når det gjelder ISDN-forbindelse er det en del folk kan gjøre selv for å sjekke om alt fungerer. Det er så enkelt som å ta ut stikkontakten, og så sette den inn igjen, sier han.

Qvigstad vil ikke si hva som er Telenors favorittvær nå om sommeren, men konstaterer at enkelte tordenbyger er i stand til å sveipe over ganske store områder.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.