Lytt til PCen, ikke CD-spilleren

På dataskjermen er det mulig å velge CDer, anmeldelser og videoklipp. Etter å bestilt CDen på skjermen, hentes og betales den i kassen. Den omstridte MP3-teknologien står sentralt i det nye, norske butikk-konseptet som lanseres denne uken.

HS Records har hittil vært en nisjebutikk for ungdom som har vært interessert i house og tekno. Hovedforretningen har ligger i Møllergata i Oslo, men nå åpnes en ny butikk lenger vestover i byen; i Bogstadveien 1 startes et konsept der internettverktøy som Macromedia Flash og MP3 er viktige elementer.

- Vi har lagd et eget lyttesystem hvor det ikke er CD-spilleren, bare datamaskinen som står sentralt, sier Jarl Moe til digi.no. Han er gründer for butikken og leder IT-selskapet som har designet butikksystemet.

-Vi har valgt det mest moderne innen internett-teknologien og integrert det i platebutikken. Macromedia Flash er lagt inn på maskinene, og kunden kan velge fra en topp-50 liste. Det vil være salgslisten som er basert på basisutvalget i butikken der og da. Men det går også an å gå videre inn på ulike genre som er inndelt i topp 10-lister, sier han.

I tillegg til Flash, benytter også platebutikken seg av MP3, komprimeringsteknologien på nettet som slett ikke blir omfavnet av den etablerte musikkindustrien. MP3 gir CD-kvalitet på lydoverføringene og har vært omstridt fordi det er det rene Nirvana for alle musikkinteresserte og mareritt for de som er opptatt av å bevare opphavsretten på musikken i tradisjonell forstand.

- Vi benytter oss av MP3 Real Audio hvor fem spor av hver CD ligger inne på datamaskinene med omtaler. Det fungerer som en glimrende informasjonskanal som avlasting for betjeningen, sier Moe.

I tillegg til å lytte på CDen kan man altså få både relatert tekstinformasjon og filmer på skjermen. Det er også meningen at dataterminalene skal fungere som reklamekanaler der for eksempel utelivsinformasjon skal nå de vanskelig tilgjengelige ungdomsmålgruppene.

Bestemmer man seg for å kjøpe en eller flere CDer, er det i utgangspunktet bare å klikke på produktet (ene). Dette blir registrert i kassen hvor man kan betale og forsvinne.

Det er altså foreløpig ikke mulig å skreddersy sin egen "greatest hits" som blir brent i butikken. Ei heller går det an å surfe videre ut på weben på butikkens bekostning. Likevel er det et steg i riktig retning mot den interaktive butikken der kundene i større grad blir oppfordret til å bestemmer selv.

Datasystemet er dessuten integrert med nettet, ifølge Moe. Serveren laster ned og scanner bilder og tekster fra en stor database på nettet der enorme mengder av oppdatert informasjon ligger ute.

Selskapet som står bak butikkløsningen kaller seg Creative Communication Group (CCG) og ble stiftet i 1995. CCG besto i utgangspunktet av to personer, men etter å ha startet samarbeidet med HS Records er Moe gått inn som tredje ansatt og daglig leder.

Det lille IT-selskapet har spesialisert seg på programmering og webdesign og installert sitt eget system som de kaller Electronic Listening System (ELS). Programmet beskrives som et universalverktøy for salg og presentasjon av produkter.

- Utfordringen for platebransjen vil være å fremstå som noe annet enn en platebutikk. Når vi skal åpne en ny butikk så må den kunne tilby noe spesielt. Skriveriene rundt MP3 fikk oss til å tenke i nye baner. Det var slik vi kom opp med ideen om Electronic Listening System. HS Records er ikke bare en platebutikk; det er en opplevelse, sier Jarl Moe i en pressemeldingen som er sendt ut i forbindelse med lanseringen.

Til toppen