Må betale for egenannonser

Nettsteder som kjøper tjenester fra SOL for annonsesystemet NetGravity, må betale en fast sum for hver annonseeksponering, inkludert egenannonsering. Nå vil partnerne se nærmere på elementer i avtalen.

Salgssjef Martin Aarestrup i Dagbladet understreker at man er fornøyd med avtalen med Scandinavia Online (SOL), ellers ville man ikke inngått den.

- Men det er klart man kan stille spørsmål om dette er en interessant avtale for Dagbladet på sikt, sier Aarestrup. Han bekrefter at Dagbladets kontrakt med SOL ikke er av langvarig karakter, men kan sies opp på relativt kort tid.

Dagbladet: på nettet er en såkalt systempartner, hvor man betaler for bruken av systemet, mens servicepartnere også tar bruk av SOLs trafikksenter. Da legges annonsene ut på nettet av trafikksenteret.

Selv ved egenreklame betaler kundene per eksponering til SOL. Etter det digi.no. erfarer betaler systempartnere 0.8 øre per eksponering, mens servicepartnere betaler 1 øre..

- Det er noen elementer ved avtalen som vi kan sette oss ned og diskutere, men her er vi i god dialog med SOL, sier Aarestrup.

I likhet med Dagbladet vil også P4 Electric Farm se på om det er elementer i avtalen som kan bli endret.

Salgssjef Gaute Øren i P4 Electric Farm sier seg enig i at dette er en avtaleform som gir SOL gode inntekter per annonse.

- Internett er såpass nytt når det gjelder volum og inntekter på annonser og er i stadig utvikling. Vi prøver ut nye verktøy og foreløpig prøver vi ut ny teknologi fra SOL. NetGravity er et omfattende system som gir annonsørene mange muligheter, sier Øren.

- Hvis det viser seg at man må betale SOL selv for egenreklame, er ikke det sure penger?

- Jo det er klart. Vi er ikke ferdigforhandlet med SOL, så det vil vi ta opp som et forhandlingspunkt. Dette er et satsingspunkt for oss, men det er slett ikke sikkert at vi velger SOL som leverandør. Vi synes i utgangspunktet at ingen skal være monopolist.Vi får se hvordan samarbeidet med utvikler seg, sier Øren.

Hos SOL opplyser direktør for bedriftssalg, Monna Nordhagen at det er vanlig med slike avtaler å ta betalt per eksponering.

- Jeg vil ikke kommentere de spesifikke avtalene vi har inngått med våre NetGravity-partnere. Slike avtaler er nokså like, og jeg tror ikke det er stor forskjell på våre avtaler og andre leverandører. Det er vanlig å ta en viss andel av hver annonse som en leser eksponeres for, forteller Nordhagen.

Hun forteller at NetGravity er strategisk viktig for SOL mer enn det er kommersielt viktig.

- Jo mer avansert markedet er, jo bedre er det for aktørene på dette markedet. Som en stor aktør vil vi gjerne bidra til et mer avansert marked. NetGravity er et såpass stort og dyrt system at man må se på grensen for når det lønner seg å leie og når det lønner seg å kjøpe, sier Nordhagen til digi.no.

Til toppen