Må fjerne nettreklame mot barn

Forbrukerombudet har gått til aksjon mot Norsk Iskrem, Stabburet og barnenettstedet Dinolife.com. Grunnen er at de bryter markedsføringsloven om markedsføring mot barn. Dermed må de fjerne deler av innholdet fra nettstedene sine.

Forbrukerombudet har sett seg lei på at kommersielle nettsteder bryter markedsføringsloven på nettet. Etter å ha sømfart nettet mot reklame rettet mot barn og unge, har et skarpt brev havnet i postkassen til Norsk Iskrem, Stabburet og Dinolife.com.

Dette melder Forbrukerrapporten.

- Norsk Iskrem og Diplom-Is har en spill- og aktivitetsside som er i strid med god markedsføringsskikk. Markedsføringen av selskapets iskremprodukter skjules for barna, skriver forbrukerombud Bjørn Erik Thon i et brev til Norsk Iskrem.

Thon vil ha disse spillene fjernet.

Stabburet får også på pukkelen. Matvaregigantens nettsider for saftmerket Gøy fikk Forbrukerombud Thon til å se rødt på begge øynene. Stabburet må fjerne disse nettsidene om ombudet skal bli fornøyd.

Dinolife.com, en nettside for barn og unge, fikk også hard medfart av forbrukerombudet. Grunnen er blant annet at barn må levere fra seg en rekke personlige opplysninger for å bli med på klubben til nettstedet. Dette skriver Forbrukerrapporten.

Markedssjef i Norsk Iskrem, John Obstfelder, forteller til Forbrukerrapporten at de ser alvorlig på henvendelsen fra ombudet. Derigården skal nettsidene fjernes eller endres og merkes i den grad at Forbrukerombudet blir fornøyd.

- Men jeg må få lov til å si at våre sider og vår markedsføring er harmløs i forhold til mye annet. Tenk for eksempel på kjøpepresset som skapes av Pokemon, sier markedssjefen i Norsk Iskrem til Forbrukerrapporten.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon vedgår at Forbrukerombudet er strenge:

- Reklame overfor barn og unge underlegges en strengere vurdering, og det skal mindre til for at markedsføringsloven anses overtrådt når markedsføringen rettes mot mindreårige.

Til toppen