- Må fokusere på få

Markedsdirektør Asbjørn Søgstad Compaq Norge har fått forståelsen av at Micro Software fortsatt vil fokusere på Compaq etter raseringen av PC-merker.

-- Vi har fått forståelsen av at det [det fusjonerte selskapet Micro Technology Group] fortsatt vil fokusere på Compaq, sier Søgstad i en kommentar til digi:data.

På pressekonferansen i dag ble det fremhevet at IBM har valgt Micro Software som en av sine "A-distributører", hvilket vel kan bety at fokus på Compaq blir mindre. Til det svarer Søgstad kontant:

-- Alle våre distributører har hovedfokus på Compaq. Ellers går det ikke.

-- Det viktigste er at distributørene fokuserer på få produkter, legger han til. -- Vi ser utviklingen fra kvartal til kvartal: De store blir større og posten for "andre" blir stadig mindre. Den samme utviklingen ser nok distributørene og forhandlerne.

Han viser til at Compaq fremdeles har betydelig større markedsandeler enn IBM, særlig i server-markedet. For øyeblikket ser de slik ut:

Markedssegment Compaq IBM
Servere 40% 14%
Desktop 13% 10%
Bærbar 23% 20%

Det er særlig på bærbare PCer IBM tar innpå markedslederen. I server-markedet har Compaq en solid og meget lukrativ posisjon.

Til toppen