Må kutte i internprisen på mobilsamtaler

Nå reduseres prisene Telenor og Netcom kan kreve av hverandre. Det kan gi lavere pris for sluttkundene.

Når en Telenor-kunde vil snakke med en NetCom kunde blir Telenor fakturert av Netcom med nesten en krone per minutt. Dette kalles en termineringsavgift, og for aktører som Telenor og Netcom er prisen de kan ta regulert av myndighetene.

Termineringsprisen er en pris per minutt som belastes en operatør når en av deres kunder ringer til en kunde i et annet nett.

Hvis for eksempel en Telenor-kunde ringer en ti minutter lang samtale til en Netcom-kunde, så fakturerer Netcom Telenor for 9,10 kroner, etter dagens satser. Dersom samtalen går andre veien, vil Telenor fakturere Netcom for 6,50 kroner.

Denne forskjellen vil gradvis bli borte som en følge av myndighetens regulering.

Fra 1. oktober må NetCom senke termineringsprisen fra 91 øre til 70 øre, mens Telenor går ned fra 65 øre til 60 øre. Neste år er Telenor fritatt for ytterligere nedgang, mens NetCom fra 1. juli 2008 må legge seg på 60 øre. Etter dette skal de to teleoperatørene sammen gå ned til 50 øre i 2009, og 45 øre i 2010.

Selv om Telenor og NetCom reduserer termineringsprisene fra 1. oktober, kan det ta mange år før det blir vesentlig billigere å ringe fra et telenett til et annet.

- Vi er i ferd med å gjennomføre det, men vi har nødt til å skynde oss sakte. Vi må ikke ødelegge de selskaper som taper på dette, sier PT-sjef Willy Jensen til Computerworld.

Først i 2010 tror han at vi kan være i mål.

digi.no har tidligere skrevet om hvordan NetCom har rast mot PTs bestemmelse om drastiske kutt i termineringsavgiften. I dag er NetCom regulert til å ta maksimalt 91 øre per minutt, og PT krever at dette gradvis reduseres til 45 øre i 2010.

    Les også:

Ifølge Willy Jensen vil NetCom tape opp mot 500 millioner kroner årlig hvis regelverket gjennomføres fullt ut. Derfor har PT lagt en langsiktig løp, hvor termineringsprisene settes ned år for år.

Lavere termineringspriser kan gi lavere sluttkundepris, men som regel opplever ikke sluttkunden termineringsprisen. Ofte tar teleoperatørene mindre betalt for samtaler på tvers av mobilaktørene, enn det de selv blir fakturert. Tapene på disse samtalene tar de igjen på bedre marginer på samtaler mellom kunder i eget nett. Det er derfor ikke sikkert at lavere termineringspris automatisk vil gi lavere pris til sluttkundene.

Termineringsavgiften utgjør cirka 1,6 milliarder kroner i inntekt for Netcom hvert år, og sett i forhold til selskapets omsetning i 2006 utgjør det cirka 22 prosent.

Netcom mener at det skaper urettferdige konkurransevillkår at de må operere med samme termineringspris som Telenor. De hevder at Telenor kommer veldig godt ut av denne prisreduksjonen, på tross av at også de må kutte prisen. Årsaken ligger i at en lik termineringspris favoriserer aktøren med flest kunder.

Netcom idag opererer likevel med marginer som de færreste bedrifter klarer å oppnå. For hver krone de omsetter, blir 29 øre liggende igjen på bunnlinjen. Dersom utslaget blir så stort som selskapet påstår, vil overskuddet bli redusert med omtrent en tredjedel. Netcom vil allikevel bli sittende igjen med en margin på hele 19 prosent.

Til toppen