Må kutte massivt i Sesam

Schibsted har ikke lykkes mot Google og skal nå kutte tungt i Sesam.

Schibsted har lykkes med det aller meste på nett, inkludert VG og Finn.no, men ikke når det gjelder søk. Tapene for Sesam, Schibsted Google-utfordrer, har økt og vært såpass kraftig at konsernet nå langt på på vei gir opp.

I ettermiddag kom kuttene etter Sesam i sommer byttet ut Sesam-sjef Mikal Rohde. Tidligere Telio-sjef Arild Nilsen har åpenbart fått et klart oppdrag: Etter å ha satt seg inn i situasjone kom det dramatiske nyheter i ettermiddag.

Nå skal Schibsted kutte driften med 130 millioner kroner. 40-50 millioner kroner av dette vil bli brukt til å avskrive lisenser og åpenbart et betydelig antall sluttpakker. Sesam er en stor kunde av Fast - søkemotoren bruker Fast-programvaren.

- Det er salget av søkeord-annonser som har sviktet, det er ikke kostnadene som har overrasket, sier Schibsteds konserndirektør for økonomi og finans, Trond Berger, til digi.no. Detaljer rundt kuttene vil vi måtte komme tilbake til.

- Sesam har blitt en populær tjeneste med mange brukere, men ikke mange nok brukere med tilstrekkelig inntjening til å dekke kostnadene. Alle områder av bedriften vil bli berørt av innsparingstiltakene, sier Nilsen i pressemeldingen.

Det fremgår ikke av meldingen hvor mange stillinger som skal kuttes, men Nilsen sier i pressemeldingen at det er trist å måtte gjennomføre bemanningsreduksjoner.

Men hva Sesam skal kutte i er uklart. For det er vanskelig å forstå at såpass store kutt ikke vil merkes av brukerne.

"For brukerne av Sesam vil de kommende kostnadskuttene bare gi små endringer.

Søkeresultatene vil være like gode og treffsikre som tidligere, men søkemulighetene vil bli

presentert på en noe annen måte. Schibsted Søk er i ferd med å utarbeide en ny og alternativ strategi, denne vil bli presentert i forbindelse med fremleggelsen av 3. kvartal, " skriver Schibsted.

Men total-effekten er klar: Sesam og Schibsted tapte første forsøk på å utfordre Google.

Til toppen