ANALYSER

– Må satse på programvare for å overleve

Teleselskapene står foran store utfordringer, mener Cyrus Mewawalla.

Telenor, her representert med bilde fra hovedkontoret på Fornebu, og de andre telekom-gigantene står foran store utfordringer. De bør satse på programvare, mener analytiker og digi.no-spaltist Cyrus Mewawalla.
Telenor, her representert med bilde fra hovedkontoret på Fornebu, og de andre telekom-gigantene står foran store utfordringer. De bør satse på programvare, mener analytiker og digi.no-spaltist Cyrus Mewawalla. Bilde: Marius Jørgenrud

ANALYSE: Ved inngangen til 2014 er mange teleselskaper i dårlig forfatning. Investeringer i høyhastighetsnettverk gir økte kostnader. Omsetning av tale, meldinger og nettaksess har nådd toppen, og gir nå fallende inntekter.

Teleselskapene er følgelig dømt til «dødelig nedgang» med mindre de knytter seg til en oppadgående teknologisyklus og vokser med den. For å si det enkelt: De trenger å bli programvareselskap for å overleve.

To fremvoksende teknologier kan på dramatisk vis endre lykken for teleaktørene i 2014: «Big data» og programvaredefinerte nettverk.

«Big Data» er data som ikke lar seg analysere gjennom en tradisjonell database. Dette er data skapt av hundrevis av kilder, også e-post, dokumenter, apper, bilder, videoer, twitter-meldinger og kredittkortdata.

Mye av dette er ustrukturert. Det betyr at det ikke er enkelt å katalogisere dem. Det gjør dem vanskelige å analysere fordi det krever at maskiner skal tolke nyanser som bare mennesker fullt ut kan forstå. Det ligger mye penger i å utvikle analysemotorer for store datamengder, som på en troverdig måte kan fortolke disse nyansene i sanntid.

Cyrus Mewawalla er gründer i CM Research, et uavhengig selskap innen investeringsanalyse. Selskapet er basert i London og har fokus på tematisk granskning av global TMT, teknologi, medier og telekom. Mewawalla avdekker avgjørende og inngripende trender innen teknologi, og hvordan de trolig vil påvirke aksjekursen til de største aktører innen teknologi, medier og telekom. Han tilbyr både investorer og ledere helhetlig og global oversikt innen TMT.
Cyrus Mewawalla er gründer i CM Research, et uavhengig selskap innen investeringsanalyse. Selskapet er basert i London og har fokus på tematisk granskning av global TMT, teknologi, medier og telekom. Mewawalla avdekker avgjørende og inngripende trender innen teknologi, og hvordan de trolig vil påvirke aksjekursen til de største aktører innen teknologi, medier og telekom. Han tilbyr både investorer og ledere helhetlig og global oversikt innen TMT.

Det som er interessant er at de store internettselskapene, som Facebook og Google, spenner over hele verdikjeden for store data: De innhenter rådata på industriell skala, de analyserer dette og kommersialiserer det.

Til sammenligning nøyer teleaktørene seg med å hente inn dataene. De er ikke gode til å analysere og selge informasjonen. De har råvaren, og lar andre stå for verdiøkningen. For å tjene på big data må teleaktørene investere mer i programvare.

Teleselskapene har også mye å vinne på en annen fremadstormende trend: programvaredefinerte nettverk (PDN).

Dette er en ny arkitektur for telenettverk hvor trykket flyttes fra maskinvare til programvare. Det flytter «intelligensen» som i dag er samlet i nettverksbokser til et lag av programvare, som gjør at nettverk kan styres og programmeres sentralt.

Mange teleaktører er positive til PDN fordi det har potensial til å øke tjenestegraden i nettene samtidig som det er kostnadseffektivt. Men for virkelig å tjene på denne teknologien må selskapene investere tungt i programvareutvikling, slik at de kan få frem applikasjonene som gjør den store forskjellen.

Det er imidlertid ett problem: PDN-teknologi er klassifisert som nettverksinfrastruktur. Den er altså gjenstand for myndighetenes regulering.

Dersom myndighetene hindrer teleselskapene fra å engasjere seg i programvaredefinerte nett, vil bedrifter utenfor telekommunikasjonsbransjen høste gevinstene. Aktører som Facebook, Google, Netflix og Salesforce.com vil fritt kunne programmere sine nettverk for å forbedre sine nettjenester.

I 2014 må teleselskapene endre sine forretningsmodeller. De må tenke på to ting: Først trenger de å bevege seg i retning av programvaretjenester. Dernest må de restrukturere sin virksomhet slik at nye produkter og tjenester ikke blir regulert.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.