- Må støtte mobilen de ansatte faktisk har

Alcatel-Lucent skal tilby bedriftsløsninger for nye og populære mobilplattformer.

Mens markedet for smarttelefoner tidligere har blitt dominert av Windows Mobile og Symbian OS, har det dukket opp flere populære alternativer de siste årene. Disse har attraktiv funksjonalitet, men mangler i noen tilfeller funksjonalitet eller støtte hos leverandører av bedriftsrettede systemer.

Samtidig opplever nok stadig flere virksomheter at de ansatte ikke er villige til å bli påtvunget en standard mobiltelefon, når de selv er vant til en mobil med langt mer funksjonalitet. Nylig ble den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa nevnt som eksempel på dette.

Alcatel-Lucent leverer blant annet telefoniløsninger til bedrifter. Representanter for selskapet sier til digi.no at for at en hussentral skal lykkes i markedet, må den støtte et bredt antall mobiler.

Markedsdirektør i Alcatel-Lucent i Norge, Tore Evensen, mener det at en klar trend i markedet er at krav fra nye brukere, som har vokst opp med teknologier som mobiltelefoner og Internett.

Tore Evensen, markedsdirektør i Alcatel-Lucent Enterprise Business Group region nord.
Tore Evensen, markedsdirektør i Alcatel-Lucent Enterprise Business Group region nord.

- Dagens tenåringer vet ikke hva det vil si ikke å være online. Disse bruker en del nye verktøy som vi eldre så vidt har begynt å se på. Det er disse brukerne som skal bekle jobbene framover. De vil kreve verktøy som fungerer ganske likt det de er vant med fra før, sier Evensen.

- Hussentralen er et sentralt element i bedriftens kommunikasjonsløsning, og avgjørende for å lykkes med effektiviserende kommunikasjonsløsninger. Da må hussentralen støtte den mobiltelefonen den ansatte har, ikke å forsøke å påtvinge de ansatte enkeltmodeller, forteller Kai Nordtømme, sjef for forretningsutvikling i Alcatel-Lucent i Norge, til digi.no.

Derfor har selskapet nylig kommet med støtte for iPhone og Blackberry i sine telefonsentraler.

Nordtømme mener at spesielt iPhone-støtten burde være interessant i det norske markedet.

- Dette vil gi brukerne støtte for kontaktsenter, tilgjengelighet, tilstedeværelse og annet på mobile og gjennom WLAN på linje med andre mobiler, forklarer han.

Kai Nordtømme, sjef for forretningsutvikling i Alcatel-Lucent Enterprise Business Group
Kai Nordtømme, sjef for forretningsutvikling i Alcatel-Lucent Enterprise Business Group

- Dette gjør iPhone til en mer fullverdig bedriftstelefon, også.

Mobiler basert på Android støttes foreløpig ikke.

- Vi monitorerer for øyeblikket Android tett for å se om det tar av i bedriftsmarkedet. Vi kan levere støtte raskt dersom Android får volum på bedriftssiden, forteller Nordtømme.

Alcatel-Lucents kaller denne typen tjenester for UC&C (Unified Communications and Collaboration). Klientprogramvaren for mobilene heter OmniTouch 8600 My Instant Communicator.

Klienten gir tilgang til i hovedsak fem kategorier med tjenester, det vil si telefoni, meldinger, samarbeid, tilstedeværelse og støtte for ett nummer, uansett oppkoblingsmåte.

Mobilene Alcatel-Lucent vil støtte med OmniTouch 8600 MIC.
Mobilene Alcatel-Lucent vil støtte med OmniTouch 8600 MIC.

- Vår visjon om mobilitet i bedriftsløsninger er basert på åpenhet og ikke minst utstrakt bruk av standarder. Vår filosofi, og ikke minst grunnlaget for vår suksess, er nettopp støtte og bruk av standarder og å ikke låse kundene til "hard kodet"-funksjoner og egenutviklede protokoller, mener Nordtømme.

Eksempler på dette er selskapets bruk av SIP-standarden (Session Initiation Protocol) og at alle serverdelene i selskapets løsninger helt siden 1999 har kjørt på Linux-servere, som kundene i alle fall til en viss grad kan velge selv.

- Vi mener det er en sunn tilnærming å integrere med det kunden har eller velger, sier Nordtømme. Det skal blant annet bety at dersom man vil ha oppgradert en liten bit, kan man slippe å måtte oppgradere mye annet.

Til toppen