Mac-magasiner slås sammen

Ziff-Davis og IDG har nå gått sammen og laget en intensjonsavtale angående deres Macintosh-magasiner. Avtalen fører til at Macworld, MacUser og MacWeek får samme redaksjon.

Ziff-Davis og International Data Group, verdens to ledende datamagasinforlag og inntil nå bitre fiender, har skrevet under en 50-50 joint venture-avtale.

Avtalen innebærer at Macworld og MacUser slås sammen til ett magasin, mens MacWeek fortsatt vil komme ukentlig i det formatet det har i dag. Den samlete arbeidsstyrken i de tre magasinene er på 200 mennesker.

- Overflødige vil bli flyttet over til andre avdelinger. Målet er at alle skal fortsatt jobbe for oss, men noen kan bli oppsagt, sier Colin Crawford, sjef for det nye selskapet Mac Publishing.

Crawford tror at de vil fortsatt ha 100.000 MacWeek-lesere og frykter ikke de vil tape noen lesere når de månedlige magasinene slås sammen. I dag leser 500.000 mennesker Macworld hver måned, mens omlag 300.000 er faste MacUser-lesere. Det "nye" Macworld vil derfor få 800.000 lesere og dermed bli enda mer interessant for annonsørerene, tror Crawford.

- Problemet er at mange har samme annonse i de to magasinene. På grunn av dette vil vi nok derfor oppleve reduserte inntekter, men i det store og hele tror vi at flere vil annonsere hos oss enn før, sier Crawford til news.com.

De to forlagene har det siste året merket stor nedgang i annonseinntekter og en generell nedgang i salget. Medisinen er å samle kreftene og lage magasiner som er kvalitativt bedre men samtidig billigere å produsere.

Til toppen