Macromedia, produsent av Shockwave og Director, taper fremdeles penger. I kvartalet som endte 31. mars, meldte Macromedia om et kjempetap på USD 15,29 millioner. Idet nylig avsluttede kvartal, fiskalt 1. kvartal, var tapet på USD 1,2 millioner. Det er 3 cent i tap per aksje, en cent mer enn estimatene.
Det tilsvarende tall for samme periode i fjor viste et overskudd på USD 7,1 millioner. Omsetningen var USD 27,3 millioner, ned fra 35 millioner dollar i tilsvarende kvartal i fjor. Aksjekursen falt med 20 prosent på Nasdaq etter tallene ble offentliggjort.
Analytikere trodde at lanseringen av Director 6, Authorware 4, og Flash 2 ville forbedre resultatet mer enn den gjorde. Macromedia hadde store problemer i første halvår med lanseringsdatoer som ble endret.
Macromedias salg til Windows- og tverrplattformsmarkedet stod for 51 prosent av salget, mot 44 prosent i samme kvartal året før. Mac-salget sank fra 56 prosent av omsetningen til 49 i tilsvarende periode.
Selv om selskapet greide å kutte litt kostnader med 16 prosent fra det foregående kvartalet til USD 25,7 millioner, er det allikevel vesentlig høyere enn kostnadene i tilsvarende kvartal året før - USD 20,6 millioner.