Magisk filmuke for Filmweb

En egen kinodag, Harry Potter (bildet) og Ringenes Herre var mer enn nok for at billettsalget over Internett føk i været, og serverne gikk varme. Hittil i 2001 er det solgt over 300.000 billetter over Internett.

Film- og kinobransjens eget internettselskap, Filmweb, melder om enorm pågang sist uke. 21.220 billetter ble solgt over nettet. I syv dager sørget kinobransjen for at publikum fikk kombinasjonen "Den store kinodagen" og forsalg til Harry Potter og Ringenes Herre.

- Bestenoteringen er dobbelt så bra som tidligere notering i løpet av én uke, sier daglig leder i Filmweb, Kjell Arne Orseth.

Totalt er det nå solgt over 300.000 billetter på nettet i år, en oppgang på 500 prosent i forhold til samme periode i fjor. Det gir en omsetning på 18 millioner kroner, mot 5,3 millioner kroner i hele fjor. I år 2000 var et oppstartsår med et salg på 88.000 billetter.

Orseth regner med å ende opp på en omsetning på 23-24 millioner kroner i år.

Men den enorme pågangen har ikke bare vært problemfri. Det har ført til serveroverbelastning for selskapet som i fjor opplevde problemer med betalingssystemet sitt..

- Vi har hele tiden hatt en plan for utvidelse av den tekniske infrastrukturen og visste at det kom til å bli mye, ikke minst fordi det har vært en stadig økning i det siste. I løpet av halvannen uke regner vi med å ha oppgradert våre servere slik at unngår at dette blir et problem igjen, sier Orseth til digi.no.

Filmweb sørger for at salget av kinobilletter er tilgjengelig både på web og over mobilt Internett. Men fortsatt dekker selskapet langt fra alle de norske kinosetene. Rundt 60 prosent av setene er tilgjengelige online.

Til toppen