Måler ikke fordelen av å sette ut IT-tjenester

Nordiske bedrifter har stor tro på outsourcing, men de færreste kan dokumentere gevinsten.

I Dataforeningens store undersøkelse av norsk IT-bransje, IT i praksis 2011, framheves (på side 73) det store gapet mellom forventet og realisert effekt av utsetting av IT-tjenester.

– Dette kan forklares med at kun halvparten av virksomhetene har utarbeidet og styrer etter en sourcing -strategi, heter det i undersøkelsen.

Det største gapet mellom forventning og erfaring gjelder i hvilken utstrekning tjenesteutsetting gir innovasjon og nye forretningsmessige tjenester.

100 prosent venter innovasjon og nye forretningsmessige tjenester. 20 prosent oppgir å realisere.

En annen undersøkelse, gjennomført av Warwick Business School på vegne av tjenesteleverandøren Cognizant, gir en annen vri på forholdet mellom tjenesteutsetting og innovasjon.

Digi.no har fått tilgang til den delen av Warwick-undersøkelsen som omfatter Norden. Her meldes det at 72 prosent av større bedrifter bruker mer på tjenesteutsetting nå enn for tre år siden. Like mange venter at tjenesteutsetting skal gi gevinst i form av innovasjon. 60 prosent tror tjenesteutsetting bidrar til innovasjon som igjen har en positiv virkning på virksomhetens finansielle resultat.

Warwick-undersøkelsen understreker at dette er tro: På spørsmål om hvorvidt innovasjonsgevinsten faktisk måles på et eller annet vis, svarer bare 16 prosent av de nordiske bedriftene positivt. Den tilsvarende andelen av europeiske bedrifter er 35 prosent.

Sammenstiller man de to undersøkelsene, kan man slutte at gevinstmåling utgjør en vesentlig del av en tjenesteutsettingsstrategi.

Et annet spørsmål i Warwick-undersøkelsen bekrefter at et flertall av de nordiske IT-lederne ønsker seg bedre verktøy for å måle virkningen av tjenesteutsetting på både innovasjon og bunnlinje.

36 prosent har faktisk gjort et reelt forsøk på å måle hvilken effekt innovasjon fra tjenesteutsetting har på bunnlinjen. Av disse er bare 33 prosent trygge på at målingen er pålitelig.

– Virksomheter som er ute av stand til å måle den finansielle effekten av innovasjonen som leveres i partnerskapet, svekker muligheten for å gjøre riktige investeringer i et utvidet samarbeid, sier Norden-direktør i Cognizant, Jayajyoti Sengupta. – Mange virksomheter trenger aktiv hjelp for å måle og kommunisere de finansielle fordelene.

Warwick sier de tar sikte på å gjennomføre en grundigere studie hos ledere i europeiske virksomheter, for å avdekke flere sammenhenger mellom tjenesteutsetting, evne til innovasjon og virkning på bunnlinjen.

Til toppen