- Målet er å overgå Netcom

Norsk telebransjes fremtid avgjøres i år, sier Tom Guldberg i Network Norway.

I ti år har myndighetene jobbet for økt telekonkurranse og flere mobilnett. For en drøy måned siden falt den siste puslespillbrikken på plass i målet om å få bygget fire 3G-mobilnett.

Netcom og Telenor får konkurranse fra svenske Tre (3) og Mobile Norway, sistnevnte et samarbeid mellom Tele2 og Network Norway. Samtidig utvides den vanlige GSM-dekningen mast for mast. I tillegg har Netcom lansert 4G i Oslo, og satsingen på superraskt mobilnett utvides til flere norske byer.

Network Norway er utfordrer i spillet om fremtidens telekroner, og målet deres er ambisiøst.

- Målet er å bli nummer to i det norske markedet. Det betyr at vi skal forsette å vokse, og det betyr også at vi skal gjøre det bedre både på bedrift og privat, sier direktør for samfunnskontakt Tom Guldberg til digi.no.

Det er med andre ord Netcom de håper på å ta igjen. Telenor er kjempen med nær 80 prosent av totalmarkedet.

I det Guldberg omtaler som et fullpenetrert marked, maktet Network Norway i fjor å vokse 60 prosent i omsetning. I kroner og øre betyr det 600 millioner kroner mer enn milliarden de omsatte for året før.

De har forpliktet seg overfor samferdselsdepartementet å bygge mobildekning til rundt 75 prosent av landets befolkning.

21,6 Mbit

Network Norway bygger i disse dager ut nytt kjernenett, altså den nødvendige infrastrukturen før mobilmastene settes opp. Selskapet har valgt Ericsson som leverandør, og bygger både GSM- og 3G dekning, sistnevnte med Norges foreløpig høyeste 3G-overføringskapasitet med hele 21,6 Mbit/s.

- Rubbel og bit skal være på plass innen utgangen av 2012, og vi har lovet å dekke alle tettsteder med mer enn 600 innbyggere, sier Guldberg.

For å vokse videre har teleselskapet denne uken avsluttet en runde der de har hentet inn 260 millioner kroner i frisk kapital fra aksjonærene. Pengene blir viktige for å vokse videre.

- Vi har ansatt en god del folk de siste året, og er nå 170 ansatte. Fremover kommer vil til å hente inn rundt ti prosent til, men det er ikke antallet som er det vesentlige. Vi har bruk for mer kompetanse og dyktige folk.

To vesentlig forhold vil få stor påvirkning for vekstplanene til teleutfordreren.

Det ene er termineringsavgiften, det vil si hvor stor avgift de får ta fra konkurrentene for å videreformidle trafikk i deres nett.

Denne avgiften fastsettes av Post- og teletilsynet, og i løpet av et par ukers tid vil tilsynet komme med nye satser, med mål om å konkurranseregulere markedet.

- I dag får vi ta 90 øre i slik avgift. Telenor kan på sin side ta 50 øre fra oss. Vi har en markedsandel på 6-7 prosent, mens Telenor har nærmere 80. Åtte av ti samtaler fra våre kunder går altså til Telenors nett, så vi betaler i praksis langt mer til dem, enn de betaler til oss, sier Guldberg.

For selskapet vil termineringsavgiften handle om forutsigbarhet i inntektsstrømmen i kommende år. Den varslede avgiftsjusteringen vil trolig gjelde for 2 eller 3 år.

Avgjør tele-Norges fremtid

Det andre store forholdet som vil kunne gi store utslag i telebransjen er utdelingen av den såkalte digitale dividenden. Dette er frekvenser i 800 MHz-båndet, som er en begrenset ressurs.

- Det er ikke plass til mange aktører i 800-båndet. Det som er viktig for oss er å få tilstrekkelig båndbredde her, hvis vi skal kunne konkurrere med Netcom og Telenor.

Myndighetene planlegger å dele ut frekvensene i løpet av tredje kvartal.

- Dette blir med andre ord et meget spennende pr. Faktisk vil norsk teleindustris fremtid i stor grad avgjøres i 2010. Den digitale dividendes tildeles nemlig for 15 år av gangen, som Network Norway-direktøren.

    Les også:

Til toppen