Målinger har sin pris

Det er ikke snakk om småsummer når norske nettsteder skal betale for pålitelig og sammenliknbar nettstatistikk. EUnet krever 720.000 årlig for den tekniske jobben, mens konkurrenten Telenor Nextel ekskluderte seg selv ved en enda dyrere og mer eksklusiv løsning.

EUnet skal ha 720.000 kroner i året for den tekniske jobben i forbindelse med de felles nettmålingene det norske internettmiljøet venter på i spenning. I anbudsrunden diskvalifiserte Scandinavia Onlines SOL System seg ved å ikke møte alle villkårene det ble bedt om og Telenor Nextel leverte inn anbud på en for omfattende og dyr løsning.

På statistikk-allmøtet mandag denne uken redegjorde Pål Leveraas fra Internett Kanal 1 for anbudsrunden.

- Det var en totrinns prosess der vi først ekskluderte endel standardløsninger i markedet som ikke tålte trafikken på de største nettstedene. Da vi hadde definert den tekniske løsningen hadde vi fire aktører igjen. Telia ville ikke være med, så EUnet, SOL System og Telenor Nextel var igjen. Våre krav til løsning var at den måtte være ekstremt enkel, basert på henting av en usynlig grafikkfil fra en sentral server, det skulle utarbeides døgnvise rapporter basert på sidevisninger og antall besøk - og krav om eierskap var ufravikelig, fortalte Leveraas.

- Telenor Nextel leverte en Rolls Royce-løsning som var bra, men dyr. Denne løsningen presenterte mer enn vi trengte. SOL System ga oss anbud på en løsning vi ikke trengte, da den var basert på NetGravity. Derfor ville vi ikke sitte med rettighetene til systemet. EUnet var den som svarte best og falt helt klart best ut. Derfor har vi inngått forhandlinger med EUnet. Forhandlingene pågår ennå, ifølge Leveraas. Han understreket at både sidevisninger og antall besøkende skal komme fram i målingene.

Organisasjonen Norske Nettsteders Landsforening (NNL) skal opprettes for å finansiere og eie de felles statistikkmålingene. I forslaget er det foreslått at medlemskontingenten skal finansiere målingene. Sannsynligvis vil en årlig grunnavgift ende på rundt 5.000 kroner, og i tillegg vil det komme en variabel avgift avhengig av hvor stor trafikk nettstedet har.

I et regneeksempel Knut Ivar Skeid i Nettavisen la fram på statistikk-allmøtet, ble det foreslått at nettstedene betaler rundt 0, 0004 kroner per sidevisning. Det vil til sammen gi rundt 600.000 kroner i kassa til NNL om man regner med halvannen milliarder sidevisninger til sammen på de 20 største norske nettstedene man regner med vil bli medlemmer. I gjennomsnitt representerer dette tallet rundt 30.000 kroner per nettsted. Men dette vil selvfølgelig variere mye fra nettsted til nettsted.

I sum gir det NNL inntekter i størrelsesorden 700.000 kroner og en utgift på 720.000 kroner før verifiseringsbiten i det hele tatt er avklart. Skeid understreker imidlertid at ingenting ennå er bestemt, det være seg om foreningen i det hele tatt blir opprettet og prisingen. Om det blir behov for større inntekter enn skissert i regnestykket, går han imot å øke fastavgiften:

- Min personlige mening er at det bør være en lav terskel for å bli med, enten det er seriøse nettsteder eller ikke. Derfor ville det være galt å økt fastavgiften for mye. Men dette er kun et regneeksempel, poengterer Skeid.

Til toppen