Mamut bekrefter ny strategisk partner

– Må nå ut til ny kundegruppe, sier adm. dir. Eilert Hanoa.

Mamut la i dag fram sitt regnskap for tredje kvartal. De viser en nedadgående tendens, i forhold til samme periode i fjor.

  • Omsetningen er redusert med 2 prosent til 113,8 millioner kroner
  • Driftsresultatet (før avskrivninger og amortiseringer) er redusert med 12 prosent til 17,95 millioner kroner
  • Resultatet før skatt er redusert med 66 prosent til 1,08 millioner kroner

Noe av det første som sies i kvartalsrapporten, er at selskapet «Selskapet forventer en nær forestående offentliggjøring av et strategisk samarbeid.»

På telefon til digi.no vil ikke administrerende direktør Eilert Hanoa presisere annet enn at hensikten med dette partnerskap er å nå en ny kundegruppe.

Geografisk sett fordeler Mamut inntektene sine på tre områder: Norden (Norge, Sverige, Danmark og Finland), Vest-Europa (Nederland, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Belgia, Frankrike, Sveits og Spania) og Sentral-Europa (Tsjekkia, Polen og Serbia).

I Norden falt omsetningen med 2 prosent til 78,5 millioner kroner. Fallet var større i Vest-Europa, med 8 prosent til 23,9 millioner kroner. I Sentral-Europa økte omsetningen med 8 prosent til 11,5 millioner kroner.

Mamut sier tredje kvartal var preget av «fortsatt strømlinjeforming av driften og optimalisering av rutiner for å redusere kostnadsbasen, antall medarbeidere og investeringstakten i kommende kvartaler». Det nye produktet Mamut One har gjennomgått pilotfase i alle markeder, og det er solgt over 1000 lisenser. Selskapet sier at de ser et betydelig vekstpotensial som følge av lanseringen av Mamut One «kombinert med eksisterende kundebaser i oppkjøpte enheter».

Om framtiden ellers heter det: «Mamut er godt posisjonert for videre vekst og forbedret resultat i alle markeder. Selskapet opprettholder sitt fokus på å etablere og forsterke strategiske samarbeid med internasjonale partnere i ulike markeder for å øke distribusjonen av Mamuts produkter og tjenester.»

    Les også:

Til toppen