Mamut seiler i medvind om dagen. Det norske selskapet som lager forretningsprogramvare for småbedrifter, hadde i første kvartal 2005 en omsetning på 48,5 millioner kroner. Det er 27 prosent mer enn samme kvartal i 2004, da de endte på 38,2 millioner.
I tillegg kan selskapet skilte med 5.000 nye kunder i dette kvartalet. Dette bringer dem opp i 46.000 kunder totalt, og gir en økning på over ti prosent bare dette kvartalet.
Driftsresultatet, EBIT, økte også til 4,4 millioner fra 3,1 millioner i samme kvartal 2004.
Mamut lanserte i 2004 sine produkter i Nederland og Storbritannia. Selskapet har fått 2.000 kunder i disse markedene. Dette har gitt mersmak. Målet for 2005 er å starte opp i Danmark og Irland også.
- Vår strategi er å investere deler av overskuddet fra eksisterende markeder i nye geografiske områder. Dermed kan vi utnytte skalafordelene i Mamuts forretningsmodell, sier Eilert Hanoa, administrerende direktør i Mamut ASA, i en pressemelding.
CRM-programvare regnes vanligvis for enklere å eksportere enn ERP, som krever langt mer lokal tilpassing. Dette er Mamut klar over.
- Danmark og Irland er to meget spennende markeder for Mamut, men vi er samtidig ydmyke i forhold til lokale krav og bruksmønstre. Vi vil nyttiggjøre oss de erfaringene vi opparbeidet i fjorårets lanseringer når vi nå skal introdusere Mamut Business Software i Danmark og Irland, sier Hanoa.