Mamut klar for tosifret vekst i 2011

Etter et solid fjerde kvartal, tror Eilert Hanoa at 2011 blir et virkelig godt år.

Mamut la i morges fram regnskapet for fjerde kvartal 2010. Sammenliknet med fjerde kvartal 2009 økte driftsinntektene med 1 prosent til 133 millioner kroner. Driftsutgiftene ble redusert med 4 prosent til 113 millioner kroner. Det gir en økning av driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) på 44 prosent til 20,2 millioner kroner. Nettoresultat etter skatt ble 3,73 millioner kroner, mot minus 2,95 millioner kroner for et år siden. Tallet på ansatte er redusert fra 470 til 440.

For hele året 2010 falt driftsinntektene med 1 prosent fra 2009, til 491 millioner kroner. Driftsresultatet før avskrivninger økte med 9 prosent til 90,5 millioner kroner. Nettoresultat etter skatt ble mer enn doblet, fra 7,85 millioner kroner til 16,5 millioner.

Et høydepunkt i fjerde kvartal var lanseringen av Mamut One 2011, et forretningssystem for småbedrifter som også kan tilbys som ren abonnementsløsning. Mamut One 2011 er integrert med Microsoft Office 365, Microsofts løsning for Office, Sharepoint, Exchange og Lync (Office Communication Server) via nettskyen. 2011-versjonen er en vesentlig oppgradering av pakken som ble opprinnelig lansert i 2007. Utrullingen av Mamut One 2011 blir en hovedsatsing for Mamut i 2011: Selskapet venter å doble kundetallet fra 3000 til 6000 innen utgangen av juni. Mamut One omfatter Mamut Business Software og skal markedsføres i de samme syv landene, Norge, Sverige, Danmark, Nederland, Storbritannia, Irland og Tyskland, der Mamut i dag har over 300.000 av sine mer enn 400.000 brukere.

    Les også:

I fjerde kvartal opplevde Mamut en vekst på 3 prosent i hovedregionen Norden – Norge, Sverige og Danmark – til 97,2 millioner kroner, tilsvarende 73 prosent av omsetningen. I Vest-Europa – Nederland, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike og Spania – falt omsetningen i alle land unntatt Storbritannia. Samlet sett var nedgangen 2 prosent til 25,0 millioner kroner. Mamut forklarer at hovedårsaken var en strategisk avgjørelse om å avslutte lavmargintilbud i Frankrike, Sveits og Belgia. I Sentral-Europa – Tsjekkia, Polen og Serbia – falt omsetningen med 3 prosent til 10,8 millioner kroner.

Administrerende direktør Eilert Hanoa mener Mamut har lagt grunnlaget for solid vekst i 2011, og venter at denne blir tosifret. Veksten skal skje i eksisterende markeder: Det er ikke snakk om etableringer eller oppkjøp i nye land. På sikt mener Mamut at samtlige 400.000 brukere kan oppgraderes til Mamut One. Mamut har etablert en sentralisert organisasjon med tanke på økt volum. Selskapets IT-systemer er gjort mer fleksible og mer skalerbare, og driften er i større grad automatisert. Det gjør det mulig å tildele større ressurser til kundesupport, heter det.

Til toppen