Mandag får NRK.no reklame

Førstkommende mandag satser NRK på å sette foten ut i den reklamebaserte nettverden med sine første bannerannonser på sin nye økonomiportal.

Statskanalen skal kjøre igang sine reklamebaserte nettjenester førstkommende mandag. Hvis alt går etter planen, skal NRKs nye økonomisider utstyres både med annonsebannere, sponsorater og andre kommersielle løsninger.

- Vi håper å få opp sidene den 20. november, sier Are Nundal, leder for NRK.no.

Han vil ikke avsløre hvor omfattende kommersialiseringen skal bli, dels fordi NRK ikke har bestemt seg ennå. Men det skal være snakk om annonsebanner til å begynne med, og så muligens en gradvis oppgradering til sponsorater og transaksjonsandeler.

- Vi sitter i møter og diskuterer dette denne uken. Vi skal ha igang økonomiportalen, og på den skal vi ha kommersielle elementer - nettbutikker, annonser og mere. Men i første omgang blir det annonsebanner, sier Nundal til digitoday.

Økonomiportalen er et prøveprosjekt for en mulig gjennomkommersialisering av NRK.no, med annonser på alle sider og avtaler med kommersielle aktører der det går an. Nundal forteller at NRK har lagt mye vekt på å beholde et godt produkt, samtidig som de vil se på hvordan kommersialiseringen fungerer.

- Det er ikke alt som er ferdigbehandlet enda, og dette er et førprosjekt, sier Camilla Andersson i Media Total. Selskapet er eid av NRK Aktivum og skal selge annonsene på økonomiportalen. De har også vært med på å utvikle økonomiportalen.

Budsjett og lignende skal utarbeides iløpet av året, slik at statskanalen kan vurdere om prosjektet skal utvides til hele NRK.no.

- Vi har som mål å kommersialisere NRK.no, men vi har ikke tenkt å sende rakettene til værs. Det er ikke noe poeng for oss å få på plass alt på én-to-tre, vi tar det heller etter hvert, tilføyer Nundal.

Han tror nettstedet vil bli et betydelig økonomisk tilskudd til utvikling av nye tjenester på Marienlyst.

Til toppen