RESULTATERFINANS

Mange fornøyde kunder blant én million netthandlende

Antall e-kunder på norske internettsteder har rundet én million. Kredittkort-angsten er på retur og stadig flere e-kunder er tilfredse.

Therese Werenskiold
23. nov. 2001 - 15:01
MMIeforum


- Bruk av kort er på vei til å bli den foretrukne måten å betale for seg på nettet, sier direktør Agnes Beathe Steen Fosse i eforum, i en pressemelding.


Betaling med bankkort med VISA har økt med 59 prosent i løpet av ett år.

Steen Fosse mener resultatene i undersøkelsen tyder på at stadig flere opplever nettet som et trygt sted å handle.

- Det er godt å konstatere at tilfredsheten med e-handel har økt helt fra første gang vi gjennomførte undersøkelsen. 70 prosent av e-handlerne er tilfreds nå, mot 66 prosent for ett år siden, sier eforum-direktøren som vil heve denne andelen ytterligere.

At elektronisk handel blir regnet som sikkert, er fortsatt den viktigste enkeltfaktoren for å få folk til å handle mer på Internett. Dette elementet oppgis av mer enn én million nordmenn, mens økt erfaring med Internett og bedre produktutvalg kommer langt ned på listen.

For at folk skal føle det tryggere å handle på nettet, har eforum og Forbrukerrådet utiklet merkeordningen Nsafe, som er tildelt mer enn 50 norske nettbutikker.

Ifølge undersøkelsen foretrekker 87 prosent å handle i Nsafe-merkede butikker.

For første gang har antall e-handlende på norske nettsteder rundet én million. Tallene kommer i tillegg til bruken av nettbank.

Mer enn 1,3 millioner nordmenn oppgir nå at de har handlet på Internett én eller flere ganger. For norsk næringsliv er det hyggelig å notere at det meste av handelen skjer fra norske nettsteder. Over én million nordmenn oppgir at handelen har skjedd i norske nettbutikker. Dette er en økning på 33 prosent sammenlignet med tallene i tredje kvartal i fjor, skriver organisasjonen i pressemeldingen.

- Størst er økningen i handel med klær og sko. Denne er mer enn doblet på ett år, fra 115.000 handlende i fjor til 242.000 handlende i år. Mye kan tyde på at dette har en sammenheng med at kvinneandelen blant de e-handlende øker, sier Steen Fosse.

Det er først og fremst kvinner i alderen 25 - 39 år som står for veksten i månedlig e-handel.

- Både utvalget, leveringsbetingelsene og brukervennligheten i norske nettbutikker blir bedre. Så lenge nettbutikkene er gode nok, vil stadig flere bli kjent med fordelene ved å handle over nettet, tror Steen Fosse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.