Mange husker at de har vært innom NRK.no

Vinnerne av tredje kvartals merkevareundersøkelse til Norsk Gallup, er NRK.no, Startsiden og Nettavisen.

Norsk Gallup Institutt skriver i sitt sammendrag av tredje kvartals web-topp at den ukentlige dekningen for nettstedene viser stabilitet fra andre kvartal.

16 av nettstedene får flere lesere, mens 23 har fått færre lesere det siste kvartalet. Blant de ti største nettstedene er det portalen ABC Startsiden (med 536.000 ukentlige lesere) og Nettavisen (425.000 ukentlige lesere) som kan vise til størst økning.

NRKs nettsider opplever også en kraftig vekst, med en økning på hele 27 prosent fra andre til tredje kvartal i år (155.000 ukentlige lesere, mot 122.000 i andre kvartal). Også dn.no har ifølge Gallups målinger økt kraftig, med 20 prosent.

Når det gjelder de litt mer nisjepregede nettstedene er det Gule Sider og Eiendomsnett (som nå har byttet navn til Tinde) som relativt sett har økt mest.

Den daglige dekningen for nettstedene går i snitt frem med tre prosent sammenliknet med andre kvartal. De ti største nettstedene har, ifølge Gallup, opplevd en økning på seks prosent. Også her er det ABC Startsiden og Nettavisen som har den største økningen.

NRK.no kan på Gallups måling vise til en økning på 31 prosent i antall daglige lesere.

SOL troner fortsatt øverst med 759.000 ukentlige lesere.


Til toppen