Mange nordmenn handler ikke på nett

Nær 40 prosent av befolkningen vil ikke handle over nett, viser ferske tall.

Handelen over nett har eksplodert de siste årene. Likevel viser en undersøkelse Norsk Respons har utført for Netthandelen.no at det fortsatt er nær 40 prosent av befolkningen som ikke har handlet over Internett de siste to årene, og heller ikke kommer til å gjøre det i 2006.

Undersøkelsen viser at hovedtyngden av norske netthandlere har mer enn seks års utdannelse og tjener mer enn 600 000 kroner i året.

- En svært interessant undersøkelse, fordi den avdekker at det er eliten innen lønn og utdanning som handler på Internett, sier daglig leder Einar Øgrey Brandsdal i Netthandelen, som omsatte for mer enn 200 millioner på auksjoner av varer i 2005.

Han mener at forbrukerne alltid oppnår bedre priser på Internett, og at det dermed er spesielt å få dokumentert at de med lavest inntekt utgjør hovedgruppen av dem som ikke handler på nettet.

Han synes det er overraskende at dem med lavest inntekt og lavest utdanning ikke benytter seg av alle tilbudene som finnes på Internett.

Mer enn 50 prosent av dem som ikke handler varer på Internett, har også mindre enn tre års utdannelse og tjener mindre enn 300 000 kroner i året, viser undersøkelsen.

Menn er fremdeles mer aktiv på netthandel enn kvinner. Av de som handler flere ganger i uken, er 22 prosent menn mens bare elleve prosent er kvinner.

- Vi ser også at det går et klart aldersmessig skille. De som handler mest på nettet befinner seg i aldersgruppen 18 til 44 år, sier Øgrey Brandsdal.

- Jeg har åpenbart levd i en villfarelse om at det er dem med minst penger vi må nå i vår markedskommunikasjon, fordi denne gruppen er prisbevisste. Nå er jeg faktisk ikke like sikker. Det virker som de mer rike deler av landet er mer bevisste på pris, sier Øgrey Brandsdal.

Til toppen