Mange rammet av 2010-problemmer

Ingen katastrofer, men blant annet sikkerhetsløsninger og SMS-brukere ble berørt.

Nyttår er ofte forbundet med en viss spenning i IT-sammenheng, for rett som det er opplever brukere av IT-løsninger at enkelte produkter ikke takler årsskiftet særlig bra.

I år har det i alle fall blitt rapportert om tre separate tilfeller av slike datoproblemer.

Det ene gjelder sikkerhetsløsningen Symantec Endpoint Protection, som nekter å ta i bruk «Security Content»-oppdateringer som er datert senere enn den 31. desember 2009. Alle nyere oppdateringer blir ansett for å være eldre enn innhold med eldre dato enn den siste dagen i fjor.

Symantec har midlertidig løst dette ved ikke å endre datoen på oppdateringene. I stedet økes bare revisjonsnummeret. Men selskapet jobber med å finne en løsning på problemet. Mer informasjon finnes i denne artikkelen.

I Australia bestemte kredittkortterminalene til Bank of Queensland (BoQ) seg for at det plutselig var blitt 2016. Dette ble oppdaget lørdag, da mange med gyldige kort ikke lenger fikk betalt. Dette skriver Brisbane Times, som kaller det hele for Y2.01k-feilen.

BoQ kom opp med en midlertidig løsning som lar forhandlere, som benytter bankens terminaler, legge inn en kode som får terminalen til å ignorere datoen til transaksjonen.

I USA opplevde mange som sendte nyttårshilsen per SMS at meldingene ble datert den 1. januar 2016. Spesielt gjaldt dette Windows Mobile-baserte mobiler, men også enkelte andre typer mobiler skal ha blitt berørt.

Problemet kan se ut til å være knyttet til datoen som oppgis av mobiloperatørene. T-Mobiles kunder skal ikke ha blitt berørt og en uoffisiell fiks som daterer meldingene med mobilen dato i stedet for operatørens dato, skal i mange tilfeller ha rettet problemet.

En rekke detaljer og tilbakemeldinger fra brukere finnes her.

    Les også:

Til toppen