Netflix har tatt Norge med storm. Her viser selskapets kommunikasjonsdirektør Joris Evers frem løsningen for digi.no under et norgesbesøk. (Foto: Harald Brombach)

Mange ser på Netflix

Videostrømming dominerer i Telenors fastnett.

Det er første gang Telenor offentliggjør tall for hvordan bredbåndstrafikken fordeler seg i fastnettet deres.

Det er strømming av video som dominerer med hele 60 prosent av totalen. Tallene viser at datatrafikken har økt 52 prosent det siste året.

– Aldri tidligere har videostrømming utgjort en så høy andel av totalen, melder Telenor mandag morgen.

Netflix legger alene beslag på 20 prosent av all kapasitet i bredbåndsnettverket, etter bare to år i det norske markedet. YouTube står for 12 prosent.

En sekkepost av ulike andre og mindre tilbydere av videostrømmetjenestyer, deriblant NRK, TV2 Sumo, HBO og Viasat utgjør samlet 26 prosent.

Et nytt og raskt voksende fenomen er dessuten direkte videostrømming av spill (fra Playstation 4, Xbox One, pc og smartmobiler) gjennom tjenesten Twitch – som nå står for 2 prosent av trafikken i Telenors fastnett.

Ordinær surfing, lesing av nyheter, søk og bruk av sosiale medier utgjør de resterende 40 prosent av datatrafikken.

Netflix står nå for 20 prosent av all datatrafikk i Telenors fastnett. Legg også merke til det relativt nye fenomenet Twitch, som alene står for 2 prosent.
Netflix står nå for 20 prosent av all datatrafikk i Telenors fastnett. Legg også merke til det relativt nye fenomenet Twitch, som alene står for 2 prosent. Bilde: Telenor

Ifølge statistikken er det søndag kveld som er tidspunktet da nordmenn er mest aktive. Denne perioden har opptil 30 prosent mer bredbåndstrafikk enn på en hverdag.

Telenor oppgir i en pressemelding at de er godt forberedt på den økte etterspørselen.

– Vi har kraftig oppgradert bredbåndsnettet og klarer dermed å håndtere de store trafikkmengdene som genereres av videotjenester, sier selskapets bredbåndsekspert Snorre Corneliussen.

Tilbake i 2012 ble Telenor tatt fullstendig på senga da den amerikanske film- og tv-strømmetilbyderen Netflix lanserte i Norge, som det første landet i Europa. Telenor hadde da i flere år jobbet med utviklingen av sin egen strømmetjeneste, Comoyo View. Denne fikk dermed en vanskelig start da tjenesten så dagens lys i fjor sommer, og ble lagt ned tre måneder senere.

Så mange som én million nordmenn bruker Netflix, viste en gjennomgang NRK gjorde tilbake i februar 2014. Godt over en dobling fra året før.

    Les også:

Til toppen