Mange små IP-aktører forsøker å selge

Mange av de over 50 IP-telefoni-selskaper i Norge sliter. Markedsleder Telio spår at mange vil forsvinne.

Det er femti aktører innen IP-telefoni i Norge. Post- og Teletilsynet fryder seg over økt konkurranse, men smilene har nok allerede stivnet hos mange av de nystartede oppkomlingene.

Blant annet fordi Telenor var sent ute og oppstartskostandene for IP-telefoniselskaper var små, ble det i et hett marked startet veldig mange aktører. Men nå har konkurransen hardnet.

Siste aktør til å gi opp er JustIP, som ble frontet av seriegründer innen tele, Frode van der Laak. Markedsleder Telio plukket opp deler av selskapet, men ville ikke ha alt.

- Dette kommer det til å bli mye av, sier Arild Nilsen, administrerende direktør i Telio.

Han er trolig bedre posisjonert enn noen andre til å vite hvordan det står til med de små nystartede IP-telefoniselskapene. For svært mange kommer nå til Telio for kvitte seg med tapssluk og komme seg ut av selskapene sine.

- Vi får nye henvendelse hver uke eller annenhver uke, fra selskaper som vil finne en løsning, fordi de ser det ikke går, sier Nilsen.

Mye tyder på at det er trangt og magert for mange i jungelen av små nystartede IP-telefoniselskaper.

- Det er femti aktører der ute og da er det mange som sliter, sier Nilsen.

En del av forslagene Telio får fra slike selskaper kan være aktuelle, mens andre ikke er det, forteller han. I tilfelle JustIP og deres eier IPtech var det bare en liten del av selskapet som var aktuelt.

- Vi har ikke kjøpt noen kunder, men har gitt deres kunder et godt tilbud. Selskapet vil selv avvikle sin adapterbaserte telefonivirksomhet. De klarte ikke å få noe ut av den, sier han.

IPtech skal altså avslutte virksomheten som selger vanlig telefontjeneste med adapter for telefonapparat, men etter det Nilsen erfarer vil gründer Frode van der Laak fortsette å satse på ren pc-telefoni, såkalt "softphone". Men det skjer ikke under JustIP-navnet, for det har Telio kjøpt for å legge det ned og få det ut av markedet.

- Vi var ikke interessert i softphone-virksomheten. Det er en tilleggstjeneste som er gratis for våre abonnenter, en funksjon ikke et produkt, sier han.

Telio har altså verken overtatt teknologi eller kunder, det de hovedsakelig har kjøpt er en reklamepott hos TV2 og en samarbeidsavtale med TV-stasjonen om teletjenesten 2phone.

Nilsen sier JustIP og IPtech bare er ett eksempel på de mange små som sliter i markedet. Vi kan vente oss mange konkurser og nedleggelser fremover, mener han.

TV2 har erstattet sin informasjonsside om produktet 2phone med en feilmedling. JustIP.no, reklamerer derimot fremdeles for alle sine tjenester, selv om de altså er under delvis avvikling. Eneste tegn på endring er en noe misvisende melding som sier at "Vi legger over til ny server, derfor vil noen oppleve litt ustabil tjeneste".

Til toppen