Mange ulovlige konkurranser på Facebook

Norske bedrifter bryter reglene i tre av fire tilfeller.

Bergen-selskapet Synlighet lever av å gi råd om markedsføring på Internett, spesielt i søketjenester og sosiale medier.

Blant virkemidlene norske bedrifter bruker til å markedsføre seg gjennom Facebook, er konkurranser. Facebook har lagt opp et eget regelverk for denne typen markedsføring.

Ifølge Synlighet er 77 prosent av norske bedrifters konkurranser på Facebook i strid med dette regelverket.

Synlighet har gått gjennom de 121 konkurransene som norske bedrifter, ifølge den uavhengige tjenesten blienvinner.no, har lagt ut på Facebook. Resultatet av denne gjennomgangen er publisert på «synlighetsbloggen»: 93 av konkurransene er klart i strid med Facebook-reglene for utlegging av slike konkurranser, mens én er på grensen.

– Vi antar at de fleste av disse konkurransene gjennomføres i god tro, derfor vil vi heller ikke henge ut regelbryterne, skriver synlighetsbloggen.

Faglig leder Jørgen Brunborg-Næss i Synlighet mener Facebook har et for dårlig apparat til å håndheve reglene.

– Det er vanskelig for våre kunder å se på at deres konkurrenter får god effekt av slike konkurranser, samtidig som vi forteller dem at dette har de selv ikke lov til å gjøre, sier han.

Ifølge Brunborg-Næss er fire typer ulovlige konkurranser svært utbredt:

  • «Når vi får 1000 medlemmer trekker vi en premie. Del siden med dine venner, og skriv i kommentarfeltet hvor mange du har delt med, så er du med i trekningen!»
  • «Hver måned trekker vi en vinner blant alle som liker siden vår!»
  • «Svar på dette spørsmålet i kommentarfeltet for å være med i trekningen!»
  • «Tagg deg selv i et bilde for å være med i trekningen!»

Han mener dette er de viktigste punktene i Facebook-regelverket for konkurranser på deres sider:

  • You cannot: Condition entry in the promotion upon a user providing content on Facebook, such as posting on a Wall of a Page, uploading a photo, or posting a status update.
  • You cannot: Administer a promotion that users automatically enter by liking your Page.
  • You cannot: Notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.

Regelverket heter Promotions Guidelines.

Facebook har to reaksjonsformer mot bedrifter som bryter regelverket: En advarsel til administrator, eller sletting av hele siden uten forvarsel. Det siste skal være svært uvanlig.

Til toppen