ANALYSER

Mange utfordringer venter 3G-operatørene

3G-operatørene ikke kan forvente at kundene uten videre vil ta i bruk de nye tjenestene.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. des. 2004 - 11:37

Analyseselskapet Canalys publiserte denne uken en rapport om mobilsalget i Europa i tredje kvartal 2004. Samtidig forsøker selskapet å spå hvordan markedet vil utvikle seg framover.

Av de 62 millioner mobiltelefonene som ble levert i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika) i tredjekvartal 2004, anslår Canalys at nesten 40 millioner var kameratelefoner. Mobiler med 3G-støtte representerte tre prosent av det totale antallet i perioden, og 4,6 prosent av de totale antallet mobiltelefoner utstyrt med kamera.

Nokia er den største leverandøren av kameramobiler med en andel på 48 prosent, fulgt av Sony Ericsson med 12 prosent og Samsung med 9 prosent. Tett etter kommer Motorola og Siemens på henholdsvis fjerde og femte plass.

Canalys råder leverandørene til ikke å glemme de grunnleggende mobiltelefonkravene til massemarkedet. Innførselen av større og mer lyssterke skjermer, bedre foto- og videoegenskaper, integrert blits og trådløse teknologier som Bluetooth og WLAN kommer alle med en pris, større belastning på batteriet.

- Én av utfordringene når operatørene begynner å markedsføre 3G, er å sikre at brukernes fundamentale mobiltelefonibehov fortsatt dekkes. Dette inkluderer akseptable standby- og taletider, sier Abdus Owadally, analytiker i Canalys, i en pressemelding.

- Vi har allerede sett redusert batterilevetid i noen relativt nye 2.5G kameratelefiner. Kundene vil raskt bli misfornøyde hvis de finner ut at de ikke er i stand til å utføre vanlige mobilsamtaler fordi taletiden er blitt redusert som følge av en mer sofistikert skjerm. Problemet vil bli verre hvis kunde gjør større bruk av innholdstjenester som Vodafone Live, videotelefoni og nedlastet musikk og spill. Hvis kundene merker at bruk av disse tjenestene hindrer deres mulighet til å ringe eller motta samtaler, er det fare for at brukerne vil slutte å bruke tjenestene, mener Owadally.

Canalys mener at 3G er såpass nytt i EMEA at det vil ta noe tid før man kan se hvilken effekt de nye tjenestene har på kundenes atferd, eller i hvilken grad kundene vil være fornøyde. Analyseselskapet anslår at det ble solgt 1,8 millioner 3G-mobiler i EMEA i tredje kvartal, en økning på 39 prosent fra kvartalet før. Operatøren '3' har ifølge Canalys en stor majoritet av kundene, mens LG leverte hele 55 prosent av håndsettene i tredje kvartal. Svært mange av disse håndsettene er solgt gjennom '3'.

Flere av aktørene som var tidlig ute i dette markedet, blant annet NEC og Motorola, ser ut til å ha mistet noe av forfestet, men Canalys regner med at Motorola vil komme sterkt tilbake med nye 3G-modeller i fjerde kvartal og aggressive lanseringsplaner for 2005. I tredje kvartal var NEC den nest største leverandøren av 3G-mobiler i EMEA-området, etterfulgt av Nokia.

- Konkurransen i markedet for 3G-mobiler er i ferd med å bli enda tøffere med introduksjonen av nykommerne Sharp og Sanye, som leverer til henholdsvis Vodafone og Orange, forteller Owadally. Vodafone Live med 3G-støtte ble nylig lansert i 12 land i EMEA-området. '3' har derimot økt utvalget av 3G-mobiler med seks nye modeller nå rett før jul.

- Vi venter at salget av 3G-mobiler vil øke betydelig i fjerde kvartal og i tiden framover, men det vil ta en stund å vinne kundene over. Operatørene bør ikke regne med at kundene raskt tar i bruk mer avanserte tjenester, sier Chris Jones, direktør og senior analytiker i Canalys.

- Mange operatører vil kunne finne det vanskelig i begynnelsen klart å differensiere 3G-tilbudene fra deres 2,5 multimedietjenester. Avanserte brukere som allerede benytter multimedia i stor utstrekning vil sette pris på de raskere og rikere 3G-tjenestene, men konkurransedyktige talepriser vil fortsatt være den viktigste faktoren for å tiltrekke seg kunder, mener Jones.

Selv om 3G-tjenestene nå er i ferd med å bre seg utover EMEA-området, ser Canalys en faktor som kan true 3G-operatørene - mobiler med WLAN-støtte.

Ifølge Canalys' analyser selges det bare noen få tusen håndsett med WLAN-støtte i EMEA-området hvert kvartal, men med stadig større interesse for IP-telefoni i bedrifter, er interessen for kombinerte GSM- og WLAN-telefoner noe som er i ferd med å øke. Blant mobiltelefonene som støtter dette er Nokies nye 9500 Communicator og Motorola MPx smarttelefoner. Selv om teknologien i første omgang markedsføres som en løsning for transport av data, mener Canalys at IP-telefoniklienter vil spre seg til en rekke mobile enheter med WLAN-støtte de neste to årene.

- WLAN-baserte håndsett vil måtte få bedre talekvalitet, batteritid og design, og prisene må reduseres før salget virkelig kan ta av. Men konvergensen er akselererende og tjenester som Skype er med på å gi millioner av mennesker beskjed om at det er flere fungerende alternativer til tradisjonell telefoni, sier Jones.

- Vårt råd til 3G-operatørene er ikke å fokusere bare på mobile konsumenttjenester og multimedia, men også å etablere klare tale- og datatilbud for bedriftskunder, avslutter Jones.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.