Mange vil ha brukervennlig sikkerhet

Bestillingene på den brukervennlige Linux-brannveggen til Trondheims-selskapet Trustix strømmer inn - både fra Norge og Europa.

Det lille Trondheims-selskapet Trustix ser ut å ha skutt blink med sin nye brannvegg. Selskapet surfer nå på Linux-bølgen og får hjelp fra all oppmerksomheten rundt virus og datainnbrudd i den senere tid.

I januar lanserte selskapet en spesialversjon av Linux satt opp som en brannvegg og et svært enkelt klikk-og-pek styreprogram. Med ikoner og piler kan datasjefen sette opp flyten mellom lokalnett og Internett. Trustix mener at mye av sikkerhetsproblemene ikke skyldes dårlige produkter, men feil og glipper i innstillingene av vanlige brannvegger.

Les mer om Trustix-produktene:


Linux-brannmur på 10 minutter
Trondheims-selskap forenkler Linux
Norsk Linux-distributør lanserer sikker tjener

Dette ser forhandlere og kunder ut til å være enig i. På kort tid har salget skutt i været - her i Norge har selskapet solgt 100 brannvegg-pakker til 30.000 kroner per pakke og nå kommer forhandlerne.

PR-effekt
Trustix har skaffet seg oppmerksomhet og gjort navnet sitt kjent med et kjent PR-triks: del ut noe gratis. Selskapet har laget en innstilt og sikrere versjon av Linux som kan lastes ned gratis. Dette har over 10.000 brukere gjort, noe som har spredd Trustix-navnet til mange bedrifter og i fremtiden kanskje kunder.

Du kan laste ned Trustix Secure Linux fra www.trustix.com

- Vi har inngått forhandleravtaler med EDB Business Partner, ABB Griptech og Merkantildata har oss til vurdering. Like spennende er de distribusjonsavtalene vi har fått i England, Tyskland, Nederland og Frankrike. Vi holder allerede på å inngå de første store kontraktene i England og Nederland, forteller nordisk salgssjef i Trustix, Frode Gerhardsen.

Trustix holder en del av kortene tett til brystet, men forteller at selskapet er i forhandlinger med Siemens. Samtidig forhandler selskapet med "noen av de største leverandørene" i USA om å lage og selge ferdige konfigurerte brannvegg-maskiner.

- Vi har et par utfordringer før vi kommer skikkelig i gang i USA. Det viktigste er trolig at amerikanere liker best å handle med selskap som fremstår som amerikanske. Dessuten er kundene så mye større i USA, så vi trenger å endre grensesnittet og organiseringen av objekter, forteller Gerhardsen.

Trustix sa tidlig i år at de forventet en omsetning på 10 millioner kroner i år, men det var før salget tok av.

All oppmerksomheten rundt selskapet har ført til mange henvendelser fra folk som vil investere i selskapet, men foreløpig er det bare solgt aksjer til utvalgte investorer. Siste emisjon priset selskapet til ganske forsiktige 130 millioner kroner.

Til toppen