Mange vil utvikle prate-roboter i MSN

Over 380 har meldt seg i konkurransen om å lage den beste norske prate-roboten på MSN.

I MSN-sammenheng er en «bot» en prate-robot som gir deg svar på alt du måtte lure på, fra hvilket humør du er i, til hva været blir eller til hva hovedstaden i Tsjetsjenia heter. Bot-er har på kort tid blitt svært populært internasjonalt.

– Kall det gjerne en automatisert venn eller buddy som du kan ha mer eller mindre meningsfylte samtaler med, sier daglig leder i MSN-Norge, Benedikte Løvdal, til digi.no.

Hun er svært overrasket over hvordan tjenesten har tatt av etter bare etter bare noen få måneder. Løvdal medgir at tjenesten i utgangspunktet verken var spesielt intelligent eller teknisk avansert, men en hyggelig pratefunksjon med venner.

Men nå skal prate-vennene bli mer oppegående, og MSN inviterer bot-utviklere til å lage digitale venner som kan gi opplysninger om alt fra vær, kjøredistanser, steder eller rene kommersielle bot-er som gule sider og kartsøk.

For å prøve bot-teknologien må man registrere en bot på vennelisten i MSN Messenger. Når denne er på plass kan man sende meldinger med spørsmål om alt mulig, akkurat som om man har en dialog med en av sine kontakter.

Ifølge en pressemelding vil 380 bot-utviklere være med på å konkurrere om å lage den beste prate-roboten, uten egentlig å være invitert.

Konkurransen, som er en del av en internasjonal bot-konkurranse og pågår frem til 15. september 2006, ble kun kommunisert i den nære bransjen og på msn.no fordi teknologien ikke er tatt i bruk i Norge.

En norsk jury skal velge ut norske vinnere som deltar i den internasjonale konkurransen om Europas beste bot.

Løvdal tror tjenesten er spesielt attraktiv for unge mennesker som får en morsom venn som alltid er tilgjengelig og pålogget. Dette kan for eksempel være prate-roboten «smarterchild» som gir deg svar på det meste.

Men hun registrerer også nå eldre brukere som velger seriøse prate-venner som for eksempel Encarta som er en karttjeneste.

Tjenesten er gratis, og hensikten er å gjøre MSN så attraktiv at det blir et lukrativt sted for annonsørene å være.

– Mye er allerede utsolgt på Messenger, og våre annonserer forteller om en vanvittig god uttelling selv om annonseteksten står på en liten flate, forteller hun til digi.no.

Til toppen