Mangel på innhold vil bremse bredbånd

Mangelen på ekte bredbåndstjenester vil bremse salget av bredbåndslinjer fremover, spår telekonsulentselskapet Teleplan.

Så langt har under 10 prosent av de norske husstandene skaffet seg bredbåndslinjer. Men den raske veksten vil trolig legge seg, tror telekonsulentselskapet Teleplan.

Teleplan mener at kanskje bare 30-35 prosent av de norske husstandene vil ha skaffet seg bredbåndslinje innen 2007, skriver Dagens Næringsliv. I dag har 130.000 av Norges rundt 2 millioner husstander skaffet seg ADSL eller andre typer bredbåndslinjer.

Spådommene ble lagt frem under et foredrag Dag Fredrik Bjørnland i Teleplan holdt under et arrangement i regi av Post- og teletilsynet fredag.

Bjørnland mener at vanlige folk ikke ønsker å bruke 350-400 kroner i måneden for å lete etter piratkopiert innhold på nettet.

- Det må bli en større tilgjengelighet på lovlig, kjøpbar musikk, video og spill, sier han til digi.no. Det er dette som vil drive etterspørselen etter bredbånd, mener Bjørnland.

Fordi musikk- og filmbransjen har vært trege til å satse på salg over Internett, er Teleplan derfor pessimistiske i sine anslag. Det er mangelen på effektive mekanismer for å beskytte digitalisert innhold som bremser bransjen. Dette må løses før innholdssalget kan starte for alvor og for at salget av bredbåndslinjer skal kunne fortsette sin raske veksttakt, mener Teleplan.

Det norske analysefirmaet mener også at norske myndigheter har en jobb å gjøre for å stimulere til mer innhold for bredbåndsbrukerne.

- Myndighetene har en jobb å gjøre på etterspørselssiden. De kan tilrettelegge for aktiv bruk av offentlige nettjenester som gjør at folket vil ta i bruk bredbånd. Så vil de kommersielle aktørene komme etter, sier Bjørnland

Til toppen