Manglende kompetanse bremser Microsoft

Innføringen av .Net hindres av mangel på kvalifiserte utviklere, viser en undersøkelse Borland har utført.

Konklusjonen i en spørreundersøkelse gjennomført av Borland blant 145 ledende programvareutviklere og -arkitekter globalt, konkluderer med at innføringen av .NET i globale organisasjoner av alle størrelser hindres av mangel på kvalifiserte utviklere.

Alle selskapene i undersøkelsen har satset på å innføre .NET i hele organisasjonen, men hele 76 prosent sa at planene blir hindret at mangel på relevant erfaring i den nye standarden.

- Alle resultatene fra undersøkelsen viser at .NET har vært et offer for sin egen suksess, i og med at etterspørselen etter teknologien er større enn tilbudet av kvalifisert arbeidskraft til å implementere den. For å løse dette problemet ser mange organisasjoner etter modelleringsverktøy som eliminerer mange av de manuelle prosessene i forbindelse med .NET-utvikling, sier Nigel Brown, visepresident EMEA i Borland.

- Det er også behov for en utviklingsplattform som er fullt kompatibel med de Java-baserte systemene som ofte dominerer på backend-siden, sier Brown.

86 prosent av intervjuobjektene i undersøkelsen svarte at modelleringsprogramvare ville øke produktiviteten og gi kortere tid til markedet.

Ifølge Borland omfatter noen av de viktigste utfordringene for små og mellomstore bedrifter styring av stadig mer distribuerte og kompliserte .NET-applikasjoner og -prosesser, sammen med mangel på .NET-kompetanse i markedet og de store kostnadene ved å innføre teknologien.

Borland mener både små og mellomstore bedrifter og større foretak har samme teknologiprioriteringer ved innførengen av .NET:

  • Integrasjon og interoperabilitet med eksisterende IT-infrastruktur
  • Bygge en robust, fremtidsrettet og levedyktig programvarearkitektur
  • Unngå omskriving av kode for å lette gjenbruk og utarbeiding av dokumentasjon
  • Bygge skalerbare og robuste serverbaserte bedriftsapplikasjoner og holde styr på kompleksiteten i distribuert programvare
  • Arbeidsgruppebasert samarbeid og kommunikasjon
Til toppen