BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mannen som ga deg mobiltelefon på bensinstasjonen

Telenors monopolisering i sin egen forhandlerkjede, har ført til større kreativitet blant konkurrentene som vil selge sine mobilprodukter.

Frode Eriksen
28. sep. 1999 - 11:28
Hvis Terje Christoffersen hadde bestemt hadde hver og en faghandel for tele- og datakom i Norge vært åpne for alle mobiloperatørene. Han bestemmer imidlertid ikke, og dermed er NetCom utestengt fra de fleste faghandler, unntatt selskapets egen Klart Svar-kjede.


Christoffersen tok tak i distribusjonsproblematikken da han overtok NetCom-skuta i fjor. Resultatet ble nye og uventede løsninger. Plutselig fikk du kjøpt mobiltelefonen som en hvilken som helst vanlig forbrukervare på bensinstasjoner og i dagligvareforretninger.

Terje snakker ut
Terje Christoffersen

- Telenor har i realiteten kjøpt distribusjonsleddet, og monopolisert forhandlerne, slik at våre produkter ikke kunne bli solgt i de Telenor-eide kjedene. Derfor er det viktig for oss å ha vår egen eksklusive kjede som et mottrekk.

NetCom-sjefen sier imidlertid at det ikke hadde vært ham imot å droppe eksklusiviteten til mobilkjedene og selge alle produkter overalt.

- Vi vil imidlertid ikke ta et initiativ. Det er det Telenor som må ta, siden det er de som er den dominerende aktøren i markedet. I dag ser vi at Telenor har tatt etter oss i valg av nye distribusjonsløsninger. Det forteller oss at vi gjorde et fornuftig valg.

Christoffersen tror at en stadig større del av mobilsalget vil skje gjennom alternative kanaler.

- Faghandelen vil bestå, men den relative delen som disse forretningene står for blir stadig mindre. Fremdeles er det mange mobilbrukere som er ute etter teknisk avanserte løsninger, og det er ingen økonomisk løsning å bare selge kontantkort.

Hva mer vil du vite om ...
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.