marchFIRST: - Det mobile Internett har potensial

Pål Roppen, europasjef for marchFIRSTs merkevareavdeling, sier til digitoday.no at han mener man må tenke nytt når det gjelder muligheter på det mobile Internettet. Dessuten må vi passe oss for USA, advarer Roppen.

marchFIRST Incs europasjef for merkevarebygging, Pål Roppen, mener at man må tenke nytt om man skal lykkes i å skape en verdifull tjeneste på det mobile Internett, eller som det i dag er kjent som: WAP.

- Man må tenke nytt. Det holder ikke å lage de samme greiene som man gjør i ett medium (Internett) på WAP eller mobilt Internett, sier Roppen, som mener at de aller fleste tjenestene man finner i dag ikke har noen særlig verdi for brukerne.

- Jeg er meget positiv til det mobile Internett og mobilitet. Men jeg har ikke tro på tjenester som ikke er verdifulle, siden de ikke er gjennomtenkte og siden de ikke bruker mediets potensielle muligheter, sier Roppen.

Men det finnes eksempler på tjenester som bruker mediet godt, mener Roppen, og trekker frem en tjeneste som selskapet han representerer har jobbet med.

- GeoStar-tjenesten fra AS Norske Shell er et eksempel på en tjeneste som har verdi. Dette er en tjeneste hvor bilførere kan planlegge reiseruten på nettet, og få kart og instruksjoner via WAP. Dette er en nyttetjeneste som har verdi for bilførere som skal på ferie langs Europa, sier Roppen.

- GPRS vil dessuten bli en gigantflopp, mente Roppen i et intervju med digitoday.no tirsdag. Men han presiserer at dette er sett med kommersielle øyne.

- For utviklingen av det mobile Internett er GPRS meget viktig - og nødvendig, understreker Roppen.

Men at amerikanerne ikke har kommet på den mobile banen bør ikke være et påskudd for å legge seg til ro på sine laurbær, legger han til.

- Man skal ikke undervurdere amerikanerne. De satser mer på dette enn det mange tror. Microsoft , 3Com og Palm satser enorme pengesummer på programvare og løsninger, mens de som satser på dette i Europa, teleselskapene, er nedtynget i gjeld fra lisensrundene, sier Roppen.

- Det er ikke ett land i verden som har en så moden online-brukermasse som USA. De er kort og godt lengre fremme og har et langt mer modent marked, sier Roppen til digitoday.no.

Til toppen