MarchFIRST flytter inn hos Gazette

Itera-selskapene marchFIRST og Gazette har inngått det de håper skal bli et lykkelig partnerskap på Youngstorget i Oslo. Odd Martinsen avviser at selskapene skal slås sammen.

Børsnoterte Itera Consulting Group har den siste tiden slitt med inntjeningen i endel av de mange datterselskapene gruppen eier. Konserndirektør Pål Roppen har nylig mer enn hintet om at en sammenslåing av noen av selskapene kan bli aktuelt.

Nå melder daglig leder Odd Martinsen i marchFIRST Norway at selskapet flytter fra Ullevaal Stadion og ned til Youngstorget i Oslo, i samme lokaler som søsterselskapet Gazette AS.

- Vi går inn i et bofelleskap hvor vi får et kommunikasjonsmiljø som er mer inspirerende enn et teknologisk miljø, sier Martinsen til digi.no.

- Dessuten er det mer puls i sentrum enn i distriktet. Vi gjør dette for å utnytte hverandres ferdigheter. Det er imidlertid ikke snakk om fusjon eller sammenslåing av de to selskapene. Vi jobber sammen mot kunder, sier han og mener at de to selskapene utfyller hverandre ved at marchFIRST kommer fra den digitale sfæren, mens Gazette har sin kompetanse inn mot tradisjonelle medier.

Størrelsesforholdet er imidlertid også ulikt. marchFIRST har kun igjen 15 ansatte etter marerittåret 2001, mens Gazette, som også har måttet innskrenke, er nede på rundt 60 medarbeidere.

Martinsen nevner blant annet ett prosjekt hvor de to selskapene har jobbet sammen. Matporseleverandøren TORO lanserer snart et nytt nettsted som en slags konkurrent til Matprat fra Opplysningskontoret for kjøtt. Matprat har blitt profilert mye på TV de to siste årene, og det er marchFIRST som også utviklet den nett-tjenesten.

Martinsen sier at 'Sans og samling', som nett-tjenesten skal hete, blir en konkurrent på konseptmarkedsføring, hvor man skal inspirere folk til å lage mat og da helst med poser fra TORO.

- Vi har hatt en til tre personer fra Gazette som har jobbet sammen med oss på denne kunden, sier han og hevder at situasjonen for det rendyrkede nettkonsulentselskapet nå er mye lysere enn for kun noen måneder siden.

- Etter 18 turbulente måneder har vi fått fornyet tillit i markedet. Våre faste kunder fortsetter sine engasjement hos oss, samtidig som vi har fått flere nye kunder den siste tiden. Det har vært en renessanse for oss. Vi har seks til ti kjernekunder som stadig kommer tilbake. Vi er veldig glade om dagen, sier han.

Til toppen