marchFIRST kvitter seg med tusen personer

Konsulentmarkedet innenfor den nye økonomien er i dyp krise. Nå tar verdens største internettselskap innen konsulentbransjen, marchFIRST, konsekvensen av dette og sier opp 10 prosent av staben.

Det har vært harde tider for konsulentnæringen, ikke bare for Cell Network, Framfab og Icon Medialab men også for de virkelig store selskapene. Det største konsueltselskapet spesialisert på den nye økonomien, marchFIRST, skal nå spare 100 millioner dollar, 930 millioner kroner, ved å kvitte seg med hele 1 000 ansatte. Det er ti prosent av hele staben.

Chief Operating Officer i marchFIRST, Thomas Metz, sier at kuttene vil ramme både hovedkontoret samt alle de tre fagdisiplinene marchFIRST spesialiserer seg på: teknologi, strategi og merkevarebygging.

Aksjekursen i marchFIRST har fra toppen rast hele 95 prosent, fra 81,13 dollar til siste notering på 3,91 dollar.

Wall Street Journal skriver at marchFIRST er i en heldig situasjon, til forskjell fra flere andre selskaper har ikke selskapets drivstoff og inntektskilde kommet fra dotcom-selskap som ikke lenger har penger. Selskapet har for det aller meste det som kalles Fortune 1.000 selskapene, de 1.000 største selskapene i verden, på kundelisten.

Men, skriver Wall Street Journal, disse selskapene roer nå ned sine Internett-strategier siden de ikke lenger føler at de må "være først ute." Denne problematikken har også fått flere andre konsulentselskap til å føle markedet tvil.

Til toppen