marchFIRST: Mobile tjenester er "moving targets"

Pål Roppen i marchFIRST tror GPRS blir en megaflopp. Og mobilt Internett i seg selv, er ikke særlig nyttig, mener den europeiske sjefen for merkevarebygging i verdens største nettkonsulentselskap.

- Alt som har med mobilitet å gjøre på nåværende tidspunkt er "moving targets." Det er per i dag veldig vanskelig å sette opp forretningsmodeller som fungerer, sier Pål Roppen, europasjef for marchFIRST, verdens største Internett-konsulentselskap.

Roppen mener det ennå ikke helt klart hvordan nettet kommer til å se ut, og at det derfor vil være svært vanskelig å spå hvilke tjenester og forretningsmodeller som vil slå an blant de store brukergruppene, og som det vil være lønnsomt å drive.

- GPRS kommer til å bli en megaflopp. Det kommer til å skape masse surr og hype, men jeg tror ikke dette vil løfte mobilt Internett opp på det nivået man forventer seg, sier Roppen som peker på at mobilt Internett i seg selv ikke har noe særlig nytte.

- Mobilitet, eller mobilt Internett, vil være en komponent i vår mediehverdag. Men dette vil ta meget lang tid. Dette er svært komplisert, med betalingsløsninger, roaming, tjenester på tvers av landegrensene. Det vil nok ta mellom tre og syv år før markedet er fullt ut modent, tror Roppen.

Når det gjelder WAP mener Roppen det har vært for mye hype og for lite innhold.

- Da jeg fikk høre om WAP, eller mobilt Internett, så var det jo mest snakk om å få nyheter på telefonen. Men det gidder jeg ikke. Man leser masse aviser, hører nyheter på radio når man kjører til jobben, leser nyheter på nettet. Jeg bruker mobiltelefonen til å komme i kontakt med folk, ikke bli lesset ned med tekst, sier Roppen.

- Flere av WAP-tjenestene er kortsiktige, de mangler helhetlig preg, de mangler perspektivet, de mangler visjonene, de mangler forretningsmodellene. De er kort sagt ingenting, mener Roppen.

Roppen levner ikke konsulentselskapene som skal utvikle WAP-tjenester store mulighetene:

- Det er vanskelig å gå inn i nisjer før det er rom for dette. Det er vanskelig å lage en nisje i et marked, før markedet er der, sier Roppen.

Til toppen