Marginene krymper i New Media Science

New Media Science økte omsetningen med 70 prosent fra 1996 til 1997. Men veksten har kostet; 97-resultatet før skatt endte på 2,7 millioner kroner - 1,1 millioner svakere enn i 1996.

New Media Science (NMS) overrasket mange da de leverte tallene for 1996. Av en omsetning på 15,5 millioner kroner, hadde selskapet et fenomenalt overskudd på 3,8 millioner. I 1997 økte omsetningen formidabelt, men veksten har gått på bekostning av marginene. NMS omsatte i fjor for 26,3 millioner kroner, som gav et resultat før skatt på 2,7 millioner.

- Vi har lagt vekt på å videreutvikle våre produkter framfor å skvise sitronen på konsulentsida, forklarer administrerende direktør i New Media Science, Erling Maartmann-Moe til digi.no.

NMS har blant annet utviklet et web-basert prosjektadministrasjonsverktøy, intranettløsningen KIM, som skal hjelpe konsulentselskaper til å få bedre oversikt over timeregnskap. I tillegg har selskapet utviklet ulike spill for kunder som blant andre Coca-Cola, VG, Telenor Mobil, Statoil Sverige og Aftenposten.

Organisasjonen i New Media Science vokste kraftig i 1997, opp fra 15 ansatte ved inngangen av året til 45 sysselsatte ved slutten av 1997. Selskapet opplevde også en økning i lønnsnivået, hvilket bidro til å øke kostnadene i 1997.

I år vil selskapet fortsatt satse på vekst, om ikke like kraftig som i 1997. New Media Science skriver i en pressemelding at det i 1998 vil bli satt fokus på å styrke den tekniske kompetansen, ettersom stadig flere selskaper ønsker sine webløsninger knyttet opp mot egne IT-systemer.

Maartmann-Moe vil imidlertid ikke gå inn på budsjettet for 1998, som ennå ikke er ferdigbehandlet.

Største aksjonærer i selskapet er Ark ASA med 20 prosent og New Media Science-gründer Nils Petter Nordskar som sitter med 18 prosent. Disse er ifølge Maartmann-Moe ikke interessert i å ta ut utbytte for 1997.

Til toppen