Markedet tror på Apple igjen

Apples positive økonomiske utvikling som begynte med det overraskende overskudd i fiskalt førstekvartal 1998, har sendt aksjekursen i været.

Markedet forventer et overskudd for fiskalt andrekvartal som blir rapportert 15. april 1998. I henhold til et konsensus som First Call har hentet inn fra en rekke analytikere i det amerikanske markedet, forventes Apple å tjene 16 cent per aksje i kvartalet. I tilsvarende kvartal i 1997 tapte selskapet formidable 5,99 dollar per aksje. I midten av januar 1998, da markedet ventet et tap, overrasket interimsjef Steve Jobs med et overskudd på 47 millioner dollar for fiskalt førstekvartal 1998.

Forventningene har sendt aksjekursen til Apple oppover igjen. Mandag sluttet kursen på 26,50 dollar (ned 62,5 cent) som er i nærheten av toppnoteringen for siste 52 uker på 29,75 dollar. Kursen har ligget i sjiktet 12 - 20 dollar i perioden desember 1997 - februar 1998.

Vel så viktig som de positive tallene på bunnlinjen er markedets oppfatning av at Apple er over kneika; Jobs har grei å snu skuta. Siden han tok over for Gil Amelio i juli 1997 har Jobs foretatt en rekke kontroversielle inngrep. Han har kuttet ut Mac OS kloneprogrammet og tatt kontroll over all Apple-programvare ved å omorganisere og rendyrke FileMaker Inc (tidligere Claris). Han har konsolidert avdelinger, kuttet kostnader, samt redusert og fokusert Apples forskning og utvikling. Jobs har også rendyrket selskapets salgskanaler, åpnet nettbutikk, og gått over til ordrebasert produksjon. Nylig kansellerte han det dyre Newton-prosjektet som aldri hadde tatt av kommersielt.

Apple fremstår som et mindre, men bedre fokusert selskap. Markedet ser ut til å ha sluppet følelsen av at selskapet står på stupets rand. Lekkasjene om at Apple jobber med et apparat for konsumentmarkedet (tidligere omtalt i digi.no - se lenke til høyre) og flørter med selskaper i underholdningsbransjen, har også blitt positivt mottatt i markedet.

Det store spørsmålet markedet stiller seg er hvordan Apple igjen skal bli et voksende selskap; hittil har Jobs kuttet og konsolidert seg til gode resultater. Selskapets akilleshæl er det totale fraværet i det hurtigvoksende konsumenmarkedet for datamaskiner i prisklassen under 1.000 dollar. Apples billigste maskin koster rundt 1.400 dollar, og selskapet har ennå ikke sagt om det vil komme med en billig-Mac. Analytikere som følger selskapet håper at Apple vil lansere en modell under 1.000 dollar i forkant av selskapets fiskale fjerdekvartal (som begynner i juli), oppkjøringen til det viktige høstsalget.

Til toppen