Markedsfører seg som nettnøytral ISP

Nystartet amerikansk aktør satser på at kundene er villig til å betale ekstra for nettnøytralitet.

Debatten om nettnøytralitet for internettrafikken går varmt i USA, og etter at Telenor valgte å koble seg av NIX-punktet på Blindern 1. juli i år, har det også blitt diskutert heftig her i Norge.

Nå forsøker en lite amerikansk ISP (Internett Service Provider) å bygge seg store på å garantere nettnøytralitet.

Copowi heter selskapet, og at de er et selskap litt utenom de vanlige bredbåndsleverandørene, vises allerede i navnet. Det er en forkortelse for Community Powered Internet. Selskapet regner seg selv som et såkalt "social enterprise", der overskudd ikke er selskapets førsteprioritet.

Selskapet begynte salget for bare to uker siden, og de hevder å være den første bredbåndsleverandøren som garanterer nettnøytralitet. De har begynt å selge abonnement i 12 av de 50 amerikanske statene, men sier allerede nå at de ønsker å ekspandere internasjonalt etterhvert.

Foreløpig er det imidlertid et mål som ligger langt inn i fremtiden. De har ifølge Ars Technica bare noen få hundre abonnenter, og de tar en heftig månedspris for det som må regnes som ganske dårlige linjehastigheter.

For en 256Kbps-linje krever de en betaling på 33,95 dollar i måneden. Sammenlignet med andre leverandører i USA er det både dyrt og dårlig. De kraftigere linjene er imidlertid ikke like overpriset. En 1,5 Mbps koster 49,95 dollar i måneden, og for 7 Mbps tar de 59,95 dollar.

Årsaken til de høye prisene, ligger ifølge selskapet i at de ikke har eget nett, men må kjøpe kapasitet av de som har det. Det i seg selv kan være grunn til å stille spørsmålstegn ved selskapets evne til å levere nettnøytralitet.

Med fraværet av egen infrastruktur, og med en særdeles kort historikk, er det lite som tyder på at Copowi vil kunne lykkes med sine store visjoner. Selskapet satser i praksis alt på at mange nok synes nettnøytralitet er et så viktig prinsipp, at de er villig til å betale ekstra for det.

Dette er forøvrig et syn som deles av mange motstandere av internettleverandørenes forsøk på å dele opp betalingen for internettrafikken. Til MandagMorgen sier blant annet Dag Wigum, IT-sjef i Schibsted, "...at nettutbyggingen må skje ved at Telenor, hvis nødvendig, øker prisene mot sluttkundene.", istedenfor at de tar betalt av både innholdsleverandør og sluttkunde for trafikken mellom de.

Dersom Copowi skulle lykkes med å lokke mange kunder til å betale ekstra for nettnøytralitet, vil det kunne være et viktig signal til aktørene i markedet. Det skal imidlertid mye til, før en større og mer etablert aktør velger å kopiere en slik forretningsmodell.

Her kan du lese mer om Copowi.

    Les også:

Til toppen